Cum sa-ti faci toamna mai frumoasa. Top 5 idei

Nimic nou sub soare si, totusi, atat de actual!

1. Faci un lucru diferit.
tort de morcovi cu scortisoara
Ei bine, pentru mine toamna inseamna un nou inceput. Am reinceput scoala, iarasi si iarasi (a se citi ”am reinceput”, nu ”am repetat” :) ). Mi s-au nascut copiii. Astept cu nerabdare sa lansez un program de dezvoltare personala. Se va intampla curand, toamna asta. Culmea e ca toate inceputurile acestea Continue Reading →

Chipsuri de mere, o gustare sanatoasa pentru zile mohorate

Zilele trecute am intrat in panica pe motiv ca n-am idei de gustari decente (pe care sa le pot da si unui copil si care sa nu ma faca sa ma simt vinovata cand le mananc). Asa ca m-am apucat sa caut o gustare sanatoasa, pe care sa o prepar cat ai zice… ”mere”. Sau, ma rog, ”Ana are mere”, tinand cont si de timpul de stat la cuptor. Adio, chipsuri de cartofi, covrigei, sticksuri, ciocolate, napolitane etc.! (pe care numai gustari nu le pot numi). Bine ati venit in viata mea, dragi chipsuri de mere!

chipsuri de mere
Reteta de chipsuri de mere este tot ce aveam nevoie si ca sa experimentez ceva nou in bucatarie, dar care sa nu ma puna prea mult la treaba. Asa ca am luat doua mere, Continue Reading →

Smoothie de portocale cu lapte de migdale

Iei carafa si torni cu grija in pahar licoarea asta laptoasa care numai lapte nu e, desi are in denumire cuvantul asta, si care te cucereste de la prima inghititura. Cel putin asa am patit eu cand am fost servita cu lapte de migdale prima data, acum vreo doi ani la Brasov. Nu mai auzisem de el, nu stiam cum e, nici nu-mi puteam inchipui cum ar putea fi. Cand vezi paharul plin in fata ta, nu stii ce sa crezi. Nici mirosul suav, aproape imperceptibil, nu te prea ajuta sa intuiesti ce surpriza vor avea papilele tale gustative. smoothie de portocale cu lapte de migdale
Pentru ca mi-a placut, mi-am zis ca trebuie sa incerc si eu acasa. Si ca distractia sa fie si mai mare, am ales sa il folosesc mai departe ca ingredient intr-un smoothie de portocale.

Pentru laptele de migdale, ai nevoie de 1 cup de migdale, inmuiate in apa peste noapte, 3 cups apa, 2 curmale, fara sambure, 1/2 lingurita extract de vanilie. Se strecoara migdalele si se pun intr-un robot de bucatarie, mixate la viteza mare. Se adauga celelalte ingrediente. Se strecoara apoi mixul printr-o sita foarte fina si se poate tine la frigider intr-un borcan cu capac, 3-4 zile – asta daca nu l-ai baut deja imediat ce a fost gata. Restul de migdale care raman pot fi folosite in prajituri.

Pentru smoothie de portocale, ai nevoie de 2 portocale curatate, 1 cup de lapte de migdale, 3-4 curmale, 1 lingurita extract de vanilie. Se pun toate ingredientele in blender si se mixeaza bine. Poti adauga chiar si o lingurita de inghetata.
Retetele au fost inspirate din cartea ”Live Raw. Raw Food Receipes for Good Halth and Timelesss Beauty”, de Mimi Kirk.

Supa-crema de linte e o delicatesa pentru ea, iar pentru el, un supliciu

Ei doi, la masa.

El, in fata cu un bol cu supa-crema de linte, in care tot isi pune iaurt: Ce sanatoasa trebuie sa fie supa asta!
Ea, putin enervata ca mancarea pregatita de ea se pierde intr-o mare de iaurt: Tu mananci supa cu iaurt sau invers? Supa-de-linte
El, printre inghitituri: Nu-mi place supa de linte, parca mananc pamant. Dar o mananc pentru ca simt cat de sanatoasa e!
Ea: Stai, opreste-te! Ajuuunge cat iaurt ai pus!
El, dupa ce termina, fericit: Ce bine ma simt! Am mancat ceva atat de sanatos!

Dupa 2 luni, acelasi tablou.

El, in fata bolului cu supa-crema de linte: Supa de linte are un gust groaznic, dar simt cat de sanatoasa e.
Ea, adaugand 2 lingurite de iaurt in bolul ei cu supa: Nu-ti pui putin iaurt?
El, parca nici nu aude:… Tare rea mai e!
Ea: Totusi, nu vrei putin iaurt? Sa vezi ca e mult mai buna.
El, ignorand in continuare iaurtul: Tare sanatoasa trebuie sa mai fie!
Ea, vazand ca nu e auzita/ascultata deloc: Sa-ti mai pun, dragule, niste supa, daca tot e asa de sanatoasa?
El, putin speriat: Nuuu, abia o mananc pe asta!

De ce a mancat prima data supa-crema de linte inecata in toate rezervele de iaurt din frigider, pentru a-i masca gustul, iar a doua oara nici nu s-a atins de iaurt, desi se tot vaita ca mancarea are gust groaznic?! Ei bine, mintea mea de femeie nu poate gasi o explicatie rationala. Continue Reading →

Ce faci cand esti in fata unui gras?

ce faci cand esti in fata unui gras

M-am tot gandit in ultimul timp la grasi – la cum trebuie sa fie viata lor, la cum ii vad ceilalti, la fricile cu care se confrunta, la atitudinea oamenilor fata de ei, mai ales a celor care nu-i cunosc.
Ce faci cand esti in fata unui gras? Te porti normal, la fel ca si cu un om suplu, frumos, sau, instinctiv, ai o reactie de respingere? Ce gandesti despre el? ”De ce s-a lasat sa ajunga asa? Nu se vede cum arata? E gras ca un porc! Acesta este ori bolnav, ori nesimtit!”.

Continue Reading →

Cum am sarbatorit Ziua ciocolatei, cu clafoutis de pere si… ciocolata

Nu puteam sa trec cu vederea Ziua ciocolatei, nu? Asa ca am deschis cartea Chocolat a lui Eric Lanlard, pe care o gasiti la Books-Express.ro, si am ales ce m-a atras in momentul acela. Am vazut cum niste pere zemoase se scufunda in ciocolata. Nu pot da gres cu o asemenea reteta!, mi-am spus.

clafoutis de pere
Asa ca n-am mai stat pe ganduri.
Rezultatul este foarte interesant: textura parca ar semana cu aceea a unui mousse de ciocolata, dar nu e. Se simte un post-gust de scortisoara, iar combinatia de para crocanta si dulceaga cu ciocolata amaruie este ceva la care nu m-as fi gandit pana acum.
Daca preferi deserturile foarte dulci, reteta asta nu e pentru tine. E a doua reteta pe care o incerc din cartea lui Lanlard si mi-am dat seama ca prefera sa puna in valoare aromele si in niciun caz ideea de dulce.

Continue Reading →

Mai mult gust, mai putine kilograme

Nu sunt de acord ca slabitul sa fie o povara. Caci daca il facem sa fie, creeaza stres in organism si asta incetineste metabolismul. Deci ne cam punem singure bete in roate si ne facem viata un calvar, nu?

5 condimente

Asa ca hai sa ne condimentam mancarurile cu ceva bun, dar care sa ne si ajute sa slabim. Nu zic ca asta ar fi suficient, dar e un pas spre kilograme mai putine.

Iata 5 condimente care ne ajuta sa fim mai slabe:

Ghimbirul
L-am descoperit intr-o reteta BBC extraordinara (nu, nu e de slabit!), de tort inghetat, cu frisca, ghimbir confiat si ciocolata neagra. Iar de Anul Nou, am facut cadouri gourmet in care era strecurat si ghimbir: sirop de pere si ghimbir
Recunosc, nu-mi place gustul lui. Imi plac mirosul si aroma pe care o da in diferite mancaruri.

- Un cercetator japonez, L.K. Han, sustine ca ghimbirul creeaza termogeneza, ceea ce activeaza metabolismul si duce la arderea grasimilor, potrivit LiveStrong.com.
- Potrivit progressivehealth.com, exista studii care arata ca ghimbirul ajuta la reducerea colesterolului.
- Ghimbirul imbunatateste digestia pentru ca creste pH-ul din stomac si stimuleaza enzimele digestive. In plus, are un continut crescut de fibre si asta creste motilitatea intestinala, ceea ce face ca sistemul digestiv sa functioneze mai eficient si sa duca la scaderea in greutate, sustine acelasi site.
- Ghimbirul ne mai ajuta intr-un fel la slabit: ne da o senzatie de satietate pe termen mai lung. Cel putin, asa am observat ca se intampla.

Idee de reteta cu ghimbir: Taietei de orez cu creveti si edamame

Scortisoara
Nu-mi pot imagina un suc de mere fiert, orezul cu lapte din copilarie, mucenici, mere la cuptor fara scortisoara. Si muuulte alte retete!

- Jumatate de lingurita de scortisoara poate scadea colesterolul “rau”.
- Scortisoara ajuta la scaderea indicelui de masa corporala, potrivit caloriecount.com.
- Un studiu publicat in “Diabetes, Obesity and Metabolism”, in 2009, a scos in evidenta faptul ca scortisoara ar contribui la mentinerea echilibrului glucozei din sange. Nivelurile fluctuante ale acesteia pot duce la foame si la pofte nesanatoase, potrivit livestrong.com.

Din nefericire, in magazine gasim o specie de scortisoara numita cassia, mai putin aromata si, evident, mai ieftina decat scortisoara adevarata. Se recomanda sa o folosim in cantitati mici, deoarece poate afecta ficatul.

Doua retete cu scortisoara: Friganele cu mere inabusite (dupa reteta lui Gordon Ramsay), Gutui cu vin de Porto si scortisoara

Seminte de mustar
Ador mustarul cu… seminte de mustar. Imi place cum plesnesc in gura, precum si gustul lor usor picant.

- Semintele de mustar iti taie pofta de mancare si te determina sa mananci mai sanatos, adica mai putine alimente grase si dulci si mai multe alimente sarace in calorii, conform ele.ro.
- Stimuleaza metabolismul lenes si ajuta la arderea grasimilor.
- Si evident ca vei fi mai linistita sa mananci un sandvici cu mustar, decat unul cu maioneza!

Idei de retete (chiar si pentru mine, caci nu le-am incercat, dar suna atat de bine): fasole verde cu seminte de mustar, lamaie si smantana, unt aromat cu tarhon si seminte de mustar

Seminte de coriandru
Nu am reusit sa ma impac pana acum cu coriandrul verde. Am inteles ca tine de obisnuinta – mananci prima data si nu iti place. Mai mananci o data si iarasi nu-ti place. A treia oara, daca nu te dai batuta pana acum, incepe sa-ti placa. Eu m-am oprit deocamdata la incercarea cu nr. 2.
Insa imi plac mult, foarte mult, semintele de coriandru – mai ales la cuptor cu cartofi noi, sa simt cum le rontai.

- Coriandrul accelereaza metabolismul.
- Ajuta la producerea de enzime si de sucuri gastrice.

Idei de retete: supa de naut cu coriandru si lime, vita cu merisoare si condimente

Curcuma
Nu e un condiment pe care l-am intalni prea des prin bucatariile noastre, nu? Eu m-am jucat de vreo doua ori la niste curry de ciuperci si nu e rau deloc.

- Curcuma sau turmericul ajuta la prevenirea repunerii grasimii dupa scaderea in greutate, potrivit livestrong.com. Asa ca daca ai tinut dieta si intr-un colt al sufletului pandeste teama reingrasarii, linisteste-te din cand in cand cu feluri de mancare in care sa strecori si turmeric.
- Turmericul poate chiar sa contrabalanseze efectele negative ale unei diete ”junk food”, potrivit naturalsociety.com.
- Turmericul scade nivelul rezistentei la insulina, un factor important legat de cresterea in greutate.

Cateva idei de retete: Curry de ciuperci cu mamaliga, Tagine de legume, supa de dovlecei si rosii

Condimentele prezentate au multe alte proprietati pentru sanatate. Eu mi-am indreptat atentia doar asupra calitatilor lor pentru imbunatatirea metabolismului. De exemplu, scortisoara este un remediu natural pentru vindecarea migrenelor sau pentru scaderea febrei, iar turmericul inhiba proliferarea tumorilor celulare.

”Deci oamenii cred ca manipularea este doar pentru idioti?”

Scriu aici de cativa ani despre cum ar trebui sa mancam (incet, relaxat, atent, savurand placerea gustului, nu la TV, nu cu gandul in alta parte etc.). Sunt sigura ca multi zic: ”Ei, dar astea sunt nimicuri! E usor sa mananci incet, relaxat, dar ce efect pot avea toate astea? Doar nu inseamna mare lucru!”. Si continua sa manance la fel, plangandu-se insa ca: nu pot slabi, ii doare stomacul, sunt balonati etc.
Ei bine, poti afla adevarul doar pe pielea ta, experimentand. Decizii in locul tau nu pot lua.

Pana una-alta, au facut altii experimente ca sa inteleaga de ce mancam in felul in care mancam. Ce efect poate avea dimensiunea farfuriilor asupra cantitatii mancate? pahar Dar forma si dimensiunea paharelor asupra cantitatii bauturilor turnate in ele? Cat de mult ne putem modifica comportamentele de consum daca alimentele/mancarurile au denumiri sofisticate? Si multe alte ciudatenii de consum le-am citit intr-un interviu cu Brian Wansink, profesor de marketing de mai bine de 15 ani la Cornell University, care studiaza psihologia modului in care mancam. El a lucrat, de exemplu, cu Unilever la produsele cu calorii putine sa para mai gustoase ‒ schimband descrierea lor! Si a contribuit la cresterea consumului de alimente sanatoase in cantinele de la scoala doar punandu-le nume mai ”cool”.
Cu toate acestea, oamenii nu cred in psihologie, nu cred ca li se poate modifica comportamentul de consum de catre altcineva.
Cred ca alegerile le apartin 100%.

”De maine, nu mai mananc ciocolata, prajituri si pizza!” Da, exact de maine. Sigur ai formulat macar in viata o fraza de genul acesta. Si, a functionat? Din interviul cu profesorul Wansink am aflat ca deciziile culinare de Anul Nou functioneaza perfect. Da! Functioneaza perfect timp de… 18 ore.
Din pacate, vechile comportamente pe care vrem sa le schimbam sunt deja obisnuinte si ne asigura zona de confort. Daca serviciul ne oboseste, copiii se joaca de-a indienii in jurul nostru, cainele latra ca vrea plimbat, facturile trebuie platite, ne vom intoarce la comportamentele de consum cu care suntem obisnuiti ‒ nu cer nimic, nu ne trebuie vointa, nu consumam niciun dram de energie pentru a le schimba.
Dar, serios, totusi ma tin de cuvant fata de mine insami doar 18 ore? Cu alte cuvinte, imi iau in seara asta angajamentul solemn ca nu mai mananc anul acesta paine aux chocolat si maine pe la pranz sunt deja intr-un bistro frantuzesc facandu-ma ca am uitat ce am spus cu o seara inainte. In plus, o sa ma simt si recompensata, pentru efortul pe care il depun in alte domenii. Doar nu o sa ma apuc sa imi cumpar o pereche de pantofi doar pentru ca m-am certat cu seful sau ca am terminat un proiect! Mancarea este o recompensa mult mai la-ndemana si care imi aduce placere pe loc.

Eu am incercat teoria cu farfuriile si functioneaza. Mananc mai putin daca imi pun mancare in farfurii mai mici.
Iar legat de pahare, chiar si barmanii gresesc cand estimeaza cantitatea turnata. Intr-un studiu facut de profesor in 2005, barmanii au turnat in medie cu 31% mai mult lichid in paharele mai late si mai scunde. Cand li s-a spus, s-au scuzat si au vrut sa incerce din nou. A doua oara le-a iesit doar cu 21% mai mult.

La intrebarea din titlu pe care a primit-o, Brian Wansink a spus ca majoritatea isi gaseste scuze. Profesorul, impreuna cu echipa lui, a facut peste 700 de studii, insa 93% dintre participanti au refuzat sa creada ca ar fi influentati de ceva. Doar suntem stapani pe destinele noastre, nu? Daca li se aduc dovezi ca au fost manipulati, cauta scuze.

Gasesti interviul complet pe http://www.bonappetit.com/. Poti citi in continuare despre orele cand ar trebui sa facem cumparaturi, ca sa alegem alimente sanatoase.

Drob fara carne

Anul trecut, pentru Pasti, pregateam un drob fara carne, care m-a convins ca pot sa gatesc lucruri extraordinare doar din legume si verdeturi. E adevarat ca, din lipsa de experienta, mi-a luat cam mult (cu nenumaratele pauze dedicate copilului), dar rezultatul a meritat.

drob

E nevoie de: 1 kg de ciuperci, unt pentru calit (sau ulei), 2 legaturi de patrunjel, 4 legaturi de marar, 4 legaturi de ceapa verde, 3 legaturi de usturoi verde, 10 oua, 2 linguri pesmet, piper, sare.

Se încinge cuptorul la 200 ᵒC. Se toacă mărunt ciupercile si jumatate din cantitatea de ceapa și usturoi. Se încinge 1 lingură de unt în tigaie și se călesc legumele tocate. Se rastoarna intr-un castron mare. Se adauga peste ele restul de ceapa, usturoi, patrunjelul si mararul – toate tocate marunt. Se adauga pesmetul. Se asezoneaza dupa gust. Se amesteca totul bine. Se bat 8 oua ca pentru omleta si se incorporeaza in amestecul de vegetale.

Se tapeteaza o forma de cozonac cu hartie de copt si se toarna compozitia. Daca vrei, poti adauga acum 1-2 oua fierte (nu prea mult). Se toarna deasupra celelalte 2 oua batute. Se da la cuptor 50-60 de minute.

Multumesc pentru idee Dulceata de trandafir!

Cum sa slabim schimband lucruri mici in viata de zi cu zi

In general, dietele iti schimba: programul, meniul, starea de spirit, sentimentele, relatia cu prietenii, insasi viata… In aceasta perioada a vietii mele nu sunt dispusa sa fac schimbari atat de mari, desi…

Ma gandeam la inceputul anului ca as putea sa slabesc cateva kilograme – nu ma simt prea confortabil cand nu ma mai incap haine care imi plac. Asa ca am inceput sa ma gandesc la ce as putea sa fac, dar sa ma simt confortabil in continuare (fara diete care sa imi consume energia, sa ma faca sa ma simt vinovata ca nu ma pot abtine de la unele alimente sau sa imi dea mereu senzatie de foame). Evidenta alimente
Am ales ce mi s-a parut simplu, accesibil – mancat pana in ora 18,00; redusa cantitatea de zahar. Cand mi-am adus aminte de cantar, se dusesera cam 2-3 kilograme. Asa, fara niciun stres.

O cercetare condusa de dr. Brian Wansink de la Food and Brand Lab, de la Cornell University, a scos in evidenta ca mici schimbari in obisnuintele legate de mancat sunt de baza pentru o scadere in greutate reala. In plus, studiul a aratat ca e dificil pentru majoritatea oamenilor sa respecte un program pe termen lung.

Cele mai valoroase sfaturi pentru slabit, care au reiesit din studiu:

- pastreaza o evidenta clara a tot ce mananci, dar mai ales a alimentelor sanatoase;
- nu manca niciodata direct din punga – intotdeauna stabileste portia in farfurie (si as completa eu ca in punga deseori sunt lucruri nesanatoase – si tu te gandesti tot
la chipsuri? :) );
- bea ceva fierbinte la micul dejun, in prima ora de cand te-ai dat jos din pat;
- evita sa pleci 3-4 ore fara sa fii pregatit cu portii mici de mancare (nu, nu e vorba de un baton mic de ciocolata);
- pune jos tacamurile intre inghitituri, pentru a manca mai incet.

Sunt sigura ca fiecare poate completa lista cu activitati, comportamente care i se potrivesc.

Lista mea suna cam asa:
- sa nu-mi pun a doua oara in farfurie;
- sa nu folosesc farfurii mari – chiar daca, uneori, recunosc, am impresia ca mancarea nu va intra pe farfuria mica; este doar o iluzie cu care ma pacaleste foamea;
- sa-mi pun intotdeauna portii mai mici decat cele pentru sotul meu (pare un lucru evident precum 1 + 1 = 2? Ei bine, POT sa mananc cat sotul meu, daca vreau, si, nu, acest comportament sigur nu e unul cu care sa ma mandresc).

Voi cum faceti?

Sursa: http://www.sciencedaily.com/