Selectează o Pagină

Inca nu am intalnit pe cineva care sa imi spuna ca mananca DOAR cand ii este foame.

Sau, poate, nu mai stim exact ce este si care este rolul ei, rolul foamei.

Sa zicem ca au trecut cateva ore de la masa. Mi-e foame! Mi-e foame si mananc. Este un lucru firesc. Si necesar. Insa lucrurile par de multe ori sa se schimbe. Parca multi dintre noi am inceput sa fugim de foame. Cu atat de multe tentatii la supermarket e usor sa evitam foamea. Gasim noi ceva de rontait tot timpul zilei si, gata!, am scapat de foame.

cum-sa-faci-fata-poftelor

Dar, pentru sanatatea noastra (fizica si psihica), a venit momentul sa ne reimprietenim cu foamea.

Poate suna ilar. Dar foamea e semnalul primit de la corpul nostru ca a venit momentul sa mancam. Si el, corpul nostru, stie cel mai bine cand e bine sa mancam. Hai sa-l ascultam, asadar, si sa nu mai fugim de foame.

Ce sunt poftele?

Poftele, ca si foamea, au un rol bine determinat in chimia organismului. Ne transmit ce ar avea nevoie corpul, la un moment dat (cand sunt racita, mie mi-e pofta de kiwi, pentru ca este atat de bogat in vitamina C, iar prichindelul meu de 4 ani imi tot cere ceapa si usturoi…).

Repet insa, cu atat de multe tentatii, poftele si-au pierdut ratiunea de a fi. Ne este pofta des, oricand, de „alimente” de care nu avem nevoie. Ce facem in acest caz?

Ce facem cu poftele?

Sa mergem un pic in profunzime si sa gasim cateva situatii cand apar aceste „pofte false”.

Cand ti-a fost pofta ultima oara de mancare de la fast-food? Sigur corpul nu avea nevoie de asa ceva…




Asadar, iata cateva situatii cand apar poftele si ce solutii ar fi sa le facem fata cu brio. Daca le constientizam, ne vom da seama ca situatii care par incontrolabile („nu ma pot opri pana nu termin toata ciocolata!”) pot fi, de fapt, controlate usor (adio, pofte nedorite!):

1. Foamea ochilor.
Sunt momente cand, desi tocmai ai mancat, nu te opresti. Nu te opresti pentru ca in farfuria din fata ta a poposit felia aceea irezistibila de tort cu ciocolata si cirese confiate. Desi stomacul iti spune „gata, eu sunt plin, nu mai vreau nimic”, ochii iti spun altceva. Ochii iti spun ca nu e momentul sa te opresti chiar acum. Iti este pofta de felia aceea de tort.

CITESTE SI  Copilul tau s-ar abtine in fata unui platou plin cu dulciuri?

foamea-ochilor

Trebuie sa stii, asadar, ca mesajele perceptive pe care le primesti pe cale vizuala au o influenta puternica asupra deciziilor culinare. Asigura-te ca nu vei vedea ceva tentant atunci cand ar trebui sa te ridici de la masa. E bine sa impartasesti asta si cu partenerul de viata. Te poate ajuta.

2. Traieste-ti emotiile!
Daca nu vei simti ceea ce este firesc sa simti intr-o anumita situatie (si ma gandesc mai ales la emotii neplacute), sa nu te miri ca iti vin in minte tot felul de pofte culinare. Ca dai fuga la frigider, cand ar trebui sa te simti suparata, furioasa, trista, vinovata etc.

Mancarea te va face sa te simti mai bine. DOAR pe moment. In plus, sa nu te miri daca dupa aceasta stare de bine temporara o sa primesti, ca „bonus”, niste sentimente de vinovatie.

Solutia? Traieste-ti emotiile! Ele nu sunt dusmanul tau. Sunt utile pentru supravietuire deoarece sunt indicatori interni legat de ce se intampla in lumea noastra exterioara. Ele ne ajuta sa facem distinctia dintre placere si durere. Emotiile sunt parti din tine, recunoaste-le, accepta-le, nu le bloca energia. Altfel, pierzi o multime de informatie si te mai si trezesti cu kilograme in plus sau cu probleme de sanatate daca dupa fiecare situatie neplacuta ajungi in bucatarie.

3. Urmeaza-ti pasiunile!
Este posibil ca mintea ta sa fie bombardata cu o multime de pofte, de alimente si ingrediente pe care crezi ca trebuie sa le mananci ACUM pentru ca, de fapt, te plictisesti. Cauta, asadar, pasiunile care ti-ar umple inima de bucurie (si timpul!), care te-ar face sa te simti implinita. Te asigur ca pasiunea pentru… mancare se va estompa, ca isi va pierde din putere si ca vei ajunge sa mananci doar de foame. Cauta, asadar, acea activitate care te face sa-ti simti inima linistita.

4. Nu te (mai) sabota!
Sunt momente cand te simti vinovata (chiar si atunci cand nu ti-ai respectat dieta) si te pedepsesti. Te pedepsesti mancand. Si faci asta nu neaparat constient si voluntar, mai degraba te confrunti cu impresia ca ti-e pofta de ceva.

CITESTE SI  Tu cum respiri la masa?

Si in aceasta situatie, ca mai sus, e nevoie sa simti ceea ce ar trebui sa simti. Te simti vinovata? OK, e emotia ta si o sa treaca. Stiu ca ai impresia ca durerea va tine la nesfarsit. Este doar o iluzie.
Ramai cu starea asta fara sa faci altceva. Fii atenta la senzatiile corporale si la emotiile care le insotesc. Fii doar martora la trecerea catre o noua stare, unde emotia s-a estompat si si-a pierdut din putere.
Repet, ca sa scapi de emotia asta neplacuta nu ai nevoie de inghetata aia cu ciocolata si alune caramelizate. Ai nevoie doar sa iti respecti emotia, sa o traiesti, sa o intelegi. Ea te va ajuta sa iti intelegi experienta si sa mergi mai departe.

5. Foamea de experiente.
Cand ai impresia ca inca iti este foame, ca iti este pofta de ceva bun, sa stii ca e posibil sa iti fie, de fapt, foame de experiente. Suna bizar? Ei bine, poate da, dar e atat de adevarat!

foamea-de-experiente

Uneori, suntem plictisiti de activitatile cotidiene, visam o schimbare, dar nu facem nimic pentru ea. Sau facem. Dam fuga la frigider sau la debara si cautam arome noi. Este varianta cea mai la indemana. Cand, de fapt, am avea nevoie de relatii noi, de o activitate noua, de un loc de munca nou, de o vacanta, de o casa noua. Stiu, nu e usor sa iesim din carapacea noastra cand de ani actionam intr-un fel. Dar nu este nici imposibil. Primul pas este sa sondam si sa aflam ce ne dorim cu adevarat, sa fim sinceri cu noi insine, sa nu mai facem lucruri pentru altii sau pentru a primi aprobarea altora. Nu ei simt sau traiesc in locul nostru. E vorba de viata si de alegerile noastre (fie ele si culinare).

Daca nu ti se potriveste nicio varianta de mai sus si totusi te confrunti cu diverse pofte nedorite sau rontai cate ceva toata ziua, poate trebuie sa sondezi si mai in profunzime, ca sa te cunosti mai bine.

Lucrul cel mai important pe care ti-l pot spune este ca in spatele oricarei provocari nutritionale (poate mananci compulsiv sau in exces, sau la ore nepotrivite) se afla o problema care se cere rezolvata. Poate e legata de relatia cu partenerul, de serviciul tau, de finante, de sexualitate sau de o problema nerezolvata din copilarie.

CITESTE SI  Impulsivitatea poate aduce kilograme in plus

Nu putem separa, asadar, manifestarile corpului de cele ale mintii sau ale sufletului. Ce se intampla in mintea noastra se intampla si in corpul nostru.

In plus, daca tinem cont doar de corp (facem sport si tinem diete) si nu dam atentie gandurilor si sufletului nostru, demersurile noastre, mai devreme sau mai tarziu, sunt sortite esecului.

Pentru a afla despre ce este vorba, pentru a-ti imbunatati relatia cu mancarea (si cu tine insati!) poti apela la servicii de consiliere in psihonutritie (Food Psychology Coaching). Pentru mai multe informatii, poti trimite un mail pe contact @ mananc.ibcoding.com.




Vestea buna este ca, daca gasesti problema de profunzime, poti sa iti rezolvi nemultumirile pe care le ai in relatia cu mancarea.

Descopera si rezolva-ti problema cu mancarea in ritmul tau

Sau poate vrei sa descoperi ce se intampla in relatia cu mancarea in ritmul tau. In acest caz, poti citi cartea ”Reimprieteneste-te cu mancarea! Si cu tine insuti”, insotita de un audiobook. Este programul de dezvoltare personala de psihonutritie, pe care l-am conceput pentru toti cei care cred ca in spatele kilogramelor in plus se ascund niste nemultumiri, experiente, trairi, probleme nerezolvate.

Ce primesti daca urmezi acest program de dezvoltare personala si aplici ceea ce te invata el (asadar, daca asculti audiobookul si citesti cartea):

  • Iti vei imbunatati relatia cu mancarea; noua ta relatie cu mancarea ar trebui sa iti ofere multumire, impacare de sine, o modalitate de a te simti hranita cu adevarat;
  • Vei afla de ce ai nevoie, in afara de sport si de dieta, ca sa slabesti;
  • Vei afla care este cauza provocarilor legate de mancare;
  • Vei invata sa iti traiesti emotiile si, astfel, sa scapi de mancatul emotional;
  • Vei afla cum gandurile iti influenteaza capacitatea de a arde calorii;
  • Vei invata sa iti imbunatatesti metabolismul;
  • Vei afla cum sa folosesti foamea, poftele, tentatiile in favoarea ta;
  • Vei afla mesajul important pe care ni-l transmite mancatul compulsiv si ce lectii de viata ne pot invata provocarile nutritionale;
  • Vei invata tehnici de relaxare pentru a-ti imbunatati digestia si metabolismul;
  • Vei afla cat de important este stilul personal si cum sa fii fericita aici si acum.

Despre programul de dezvoltare personala poti citi mai multe informatii aici http://mananc-inteligent.ro/about/

Daca iti plac vestile bune si noutatile

Buna! Sunt Elena Ceciu, Coach in Psihonutritie.

Vreau sa iti ofer GRATUIT un indrumar pentru schimbare despre mancare si diete, in format PDF. 

Unde sa iti trimit indrumarul?

 

Iti multumesc pentru inscriere!