Selectează o Pagină

Obezitatea pare a deveni o problema globala a unei societati din ce in ce mai tehnologizate si invadate de mancarea de tip fast-food. Dar sa fie doar tehnologia si fast-foodul de vina pentru procentul crescut al oamenilor supraponderali? Cristina Dragulin, psiholog, este convinsa ca nu:
Cinci pasi pentru prevenirea obezitatii la copii

De curand, un taximetrist imi spunea ca nepotul lui de 4 ani are 32 de kilograme, ca refuza cu obstinatie sa iasa din casa sa se joace cu alti copii si nimeni nu-l poate lua din fata calculatorului. In plus, bunica lui baga mancare in el si spune tot timpul ca prichindelul „e prea slab, nu mananca nimic!”. M-a pus pe ganduri. Ceva din comportamentul adultilor care se ingrijesc de copil nu e in regula. Si m-am intrebat: ce pot face parintii pentru a preveni situatii extreme de acest fel?

CITESTE SI  Reguli pentru cine isi doreste sa pacaleasca foamea

O sa va impartasesc cateva reguli simple si, totusi, atat de des „uitate” de parinti sau de cei care au grija de copii, reguli ce pot ajuta la prevenirea obezitatii infantile:

1. Nu se mananca intre mese. Trei mese si doua gustari intre ele sunt suficiente. Desigur, trebuie sa fim flexibili. Poate unii copii vor refuza gustarile si va trebui sa le strecuram fructe dupa mesele principale. Sau altii vor prefera gustarile si vor manca mai putin la mesele principale. Situatiile pot fi extrem de diverse, insa e clar ca ciuguleala dintre mese nu e sanatoasa.

2. Unele studii arata ca daca lasati copilul sa se uite la televizor in timp ce mananca, acesta este un factor puternic predispozant pentru obezitate (la fel ca mancatul in fata calculatorului). Eu as spune ca e important ca mesele principale sa nu fie luate in fata televizorului sau a calculatorului.

CITESTE SI  Masa la joaca. Unde gresim?

3. Evitati sa aveti in casa alimente nesanatoase cu care copilul sa se obisnuiasca (bogate in grasimi si zahar, precum chipsurile, sucurile acidulate, bomboanele, prajiturile etc.). Copilul devine rapid dependent de gustul lor intens, iar alimentele sanatoase nu-l vor mai atrage. Insa daca va vede mancand (sau pe altcineva) si pofteste, atunci dati-i si lui sa manance, interzicerea lor le va face doar mai atractive.

4. Copilul are nevoie de activitati fizice zilnice. De la plimbari pe jos sau cu bicicleta, pana la alergat, jucat cu mingea etc. E bine pentru el sa faca miscare. Cand sta in casa toata ziua, puneti-i muzica si incurajati-l sa danseze sau antrenati-l in diverse activitati casnice (sters praful, dat cu aspiratorul, aranjat cartile etc). Exercitiile fizice trebuie sa fie amuzante, ca un joc, pentru ca prichindelul sa se obisnuiasca cu ele ca fiind ceva placut, distractiv.

CITESTE SI  Nu mancati nimic care nu putrezeste!

5. Mesele trebuie sa fie un moment de bucurie, de relaxare, si, ori de cate ori este posibil, sa fie clipe placute petrecute in familie sau cu prietenii.

Va recomand cartea „Anii magici. Cum sa intelegem si sa rezolvam problemele copiilor”, de Selma H. Fraiberg.

Foto: © Florian Schott | Dreamstime.com; Pixabay.com

Daca iti plac vestile bune si noutatile

Buna! Sunt Elena Ceciu, Coach in Psihonutritie.

Vreau sa iti ofer GRATUIT un indrumar pentru schimbare despre mancare si diete, in format PDF. 

Unde sa iti trimit indrumarul?

 

Iti multumesc pentru inscriere!