Pe Oana am cunoscut-o, acum cativa ani, in postura de moderator al unui workshop. Blanda, calma, dar in acelasi timp plina de energie, prima impresie a fost ca voi avea multe de invatat de la ea. Si intuitia nu m-a inselat. Oana Bulzan este redactor-sef Kudika.ro, medic si nutritionist, iar pe site-ul sau, OanaTrifu.ro, gasim o sursa nesecata de inspiratie, cand vine vorba de sfaturi nutritionale, dar si de frumusete.

Oana BulzanDespre ce inseamna a tine dieta, despre legatura dintre emotii, ganduri si corp, despre un meniu intr-o zi obisnuita al unui nutritionist, bonus cateva trucuri pentru o alimentatie sanatoasa, intr-un interviu care mi-a mers la suflet.

Care crezi ca sunt ingredientele unei vieti frumoase, fara frustrarile unor kilograme nedorite?
Am gasit raspunsul la aceasta intrebare uitandu-ma la fetita mea. Cand o privesc, o vad perfecta, un tot unitar armonios, splendid. Cand ma uit la mine, vad plusuri si minusuri: am coapsele prea mari, dar nu am burta, am glezne groase, dar talie subtire. Cand am constatat diferenta de abordare, am gasit si solutia antifrustrari: suntem mai mult decat suma calitatilor si defectelor noastre, suntem proiectati magistral de catre o putere care a stiut sa ne asambleze perfect. Noua nu ne ramane decat sa ne respectam, sa sustinem si sa iubim corpul, sa-l hranim cu tot ce putem mai bun si sanatos si sa avem incredere ca poate reveni la forma sa optima in cazul in care, din diverse motive, a deviat de la „planul” initial.

Crezi ca exista vreo dieta ideala?
Dieta cea mai buna este aceea care functioneaza pentru tine, pentru toata viata. Si pentru ca nu poti sa urmezi Dukan toata viata sau mai stiu eu ce regim de excludere, de obicei aceasta dieta este, de fapt, un stil de viata sanatos, echilibrat, bogat in alimente integrale, predominant vegetale.

Pentru ca suntem pe un blog de psihonutritie, te intreb ce legatura exista intre stilul de alimentatie si felul cum te simti din punct de vedere emotional?
Cred ca nu ne putem atinge forma optima decat prin iubire. In cazul de fata, iubire de sine, pentru propriul corp. Atunci cand te respecti, iti oferi carburantul de cea mai buna calitate. In extrema opusa, cand te simti mizerabil, te hranesti ca atare − ca dovada, si expresia „junk food”.

Care sunt ideile cu care ai rezonat cel mai bine din cartile lui Michael Pollan?
Il ador pe Michael Pollan, are sfaturi excelente si usor de aplicat. Cand fac cumparaturile, aproape ca il pot auzi soptindu-mi in ureche „ramai pe margine, nu te afunda in centrul supermarketului” sau il pot zari ridicand o spranceana in dreptul unor biscuiti superprocesati: „Ce zici, crezi ca strabunica ar recunoaste asta drept mancare?”. Cred ca nu ma pot distanta de majoritate, dar cel mai bun sfat al lui Michael Pollan rezuma, in cateva cuvinte, multa intelepciune si stiinta: Eat food, not too much, mostly green/Consuma mancare, nu prea multa, predominant vegetala.

Esti medic, ce obisnuinte pozitive ne recomanzi pentru a ne mentine un corp sanatos? Dar o minte sanatoasa?
Atat corpul, cat si mintea pot fi tinute in cea mai buna forma cu o reteta simpla: o alimentatie sanatoasa, putina miscare si o atitudine pozitiva asupra vietii. As adauga un strop de flexibilitate, pentru ca face viata mai interesanta (mananca inghetata, daca iti ofera mai multa bucurie, decat grasimi saturate) si un control periodic la medic, pentru a-ti confirma ca esti pe drumul cel bun. Dan Buettner, in cartea „The Blue Zones”, a formulat cel mai frumos aceasta reteta: bea fara sa te imbeti, iubeste fara sa fii gelos, mananca fara sa exagerezi, evita certurile si, din cand in cand, cu gratie, incalca regulile.

„Nu ne ingrasam pentru ca mancam cand ne e foame, ne ingrasam pentru ca mancam din atat de multe alte motive, altele decat foamea.”

Deseori, m-am intalnit cu intrebarea, probabil ca si tu: exista pastile de slabit? (Pentru ca noi, oamenii, suntem in cautarea unor solutii facile, a unor scurtaturi, fara sa intelegem cu adevarat experienta prin care trecem). Ce raspuns dai?
Nu, nu exista si nu cred ca se vor inventa niciodata. Slabirea, atunci cand este cu adevarat necesara, apare atunci cand intri in armonie cu corpul tau, inveti sa-l asculti, raspunzi la nevoile sale reale, nu la toate celelalte semnale confuze pe care le transmite. Un medicament intervine, intr-un fel sau altul, in acest proces de comunicare. Spre exemplu, exista medicamente care iti inhiba pofta de mancare. Or, daca iti este cu adevarat foame, ar trebui sa mananci. Nu ne ingrasam pentru ca mancam cand ne e foame, ne ingrasam pentru ca mancam din atat de multe alte motive, altele decat foamea.

Care este dieta care te intriga cel mai mult?
Imi dau cu virgula cateva diete mai mult decat altele: de exemplu, dieta alcalina, care sustine ca la un pH sangvin de 8-9 explodam de sanatate, cand stiinta ne spune foarte clar ca la un pH de max 7,8 apare coma. Sau dieta grupelor sangvine, care nu are nici macar o farama de stiinta in spate. Si, in general, toate dietele de slabire care implica excluderea uneia sau a mai multor grupe de alimente ma fac sa ridic o spranceana.

Afirmi pe blogul tau oanatrifu.ro ca dieta DASH este „una dintre cele mai frumoase realizari ale nutritiei din toate timpurile”. De ce?
DASH este acronimul de la Dietary Approaches to Stop Hypertension, deci nu este o dieta de slabire, ci o dieta menita sa gestioneze hipertensiunea arteriala la pacientii cardiovasculari. Inca de cand a fost creata, in urma cu aproape 15 ani, a fost votata an de an in fruntea celor mai bune diete.
Toate studiile care evalueaza eficienta acestei diete arata ca DASH functioneaza de fiecare data. Uneori, mai mult, alteori, mai putin, dar functioneaza de fiecare data, fara niciun fel de efecte secundare. Eu nu stiu vreun medicament care sa functioneze de fiecare data, nu stiu vreo abordare terapeutica, de orice natura, cu o asemenea rata de succes. Ori de cate ori imi pierd speranta in ceea ce poate sau nu poate sa faca mancarea din farfuria noastra, ma gandesc la DASH si ma simt mai bine.

Cum arata meniul tau dintr-o zi obisnuita?
E destul de variat, iubesc mancarea si incerc sa ma bucur de ea in cat mai multe feluri. De exemplu, astazi, la mic dejun am baut o cafea si un smoothie mare cu spirulina. E mai bun decat suna, pentru ca il pregatesc cu banane, migdale si curmale, deci iese o combinatie supergustoasa, din care, de obicei, „fura” si fetita mea. Asta, ca sa va convingeti ca e supergustos.
Vara, mananc fructe dimineata − pepene rosu, in 90% din situatii. E racoritor si hidratant, abia astept sa vina vara.

In weekend, micul dejun e „de sarbatoare” la noi in familie, aranjam frumos masa, scoatem tacamurile bune, pregatim impreuna mancarea. Eu mananc tofu prajit sau porridge sau sandviciuri cu avocado si rosii. Ceilalti mananca oua in diverse forme, e placerea lor. Le adaugam cat mai multe legume si paine buna, facuta in casa sau cumparata de la vreo brutarie speciala.
La pranz, mananc ce mananca toata lumea, dar pentru a face masa mai sanatoasa, am un truc simplu: inversez garnitura cu felul principal: imi pun salata (cat mai mare) in fata si felul „principal” drept garnitura. Astazi, de exemplu, a fost salata cu „garnitura” de hummus. Ieri, pentru ca s-a mancat peste, am avut salata cu „garnitura” de somon. Alaltaieri am mancat pizza de post cu blat integral.
Aici se termina „cumintenia” mea. Imediat dupa masa, incep sa cotrobai dupa „ceva bun”. O prajiturica, o clatita, o inghetata, orice. Am prins obiceiul asta din copilarie, imi aminteste de bunica si imi da o bucurie sincera la care nu sunt dispusa sa renunt de dragul caloriilor.
Daca simt nevoia de o gustare in jur de 3-4 p.m., apelez la o portie de nuci sau alune, desi primul instinct e sa plonjez intr-o tava cu placinta. Alteori, aleg un fruct, dar mai rar, eventual, daca adulmec cirese sau capsuni prin apropiere.
Seara, sunt destul de cuminte. Mananc supa, daca mi-e foame, niste covrigei integrali, dar, de obicei, nu mananc nimic, imi pacalesc pofta cu un pahar de vin. Mi-a luat ceva timp sa-mi dau seama ca mancam cina de dragul rasfatului si al familiei, nu neaparat de foame, prin urmare, am facut un compromis cu mine sa mananc seara doar atunci cand ies in oras cu sotul sau cu prietenii, sau cand reusim sa ne strangem toti in jurul mesei, acasa. Ceea ce, cinstit vorbind, nu se intampla de sapte ori pe saptamana, ci de vreo trei, maximum patru ori.

Ce legatura crezi ca exista intre ganduri, emotii si corp?
Fara a pretinde ca am o parere avizata,
eu cred ca in fiecare boala exista si o componenta sufleteasca. Prin extensie, sanatatea tine si de suflet. Ba, mai mult, am banuiala ca in ierarhia nescrisa a acestor trei elemente, gandurile si emotiile au o pozitie superioara corpului, fiindca par a avea abilitatea de a-l sustine si a-l repara pe acesta din urma.

Ce inseamna pentru tine o masa? (In afara de principii nutritive.)
Familie. Dragoste. Prieteni. Cele mai frumoase amintiri ale mele au si gust.

Cateva trucuri pentru o alimentatie sanatoasa?
Mananca numai cand ti-e foame, adauga cat mai multe legume la fiecare masa, evita mancarurile procesate si bucura-te de mancarea ta. Si calca stramb din cand in cand, e reteta secreta a succesului!

Esti medic, nutritionist, mama si redactor-sef la Kudika.ro. Crezi ca ti-ai gasit ikigai-ul?
Da, desi recunosc ca l-am cautat ceva mai mult decat altii :))). Daca ikigai este intersectia dintre vocatie, profesie si pasiune, atunci se intelege de ce am avut nevoie atat de medicina, cat si de jurnalism, pentru a vorbi si a scrie atat de mult despre nutritie.