Selectează o Pagină

Saptamana trecuta, vorbeam cu Mihaela despre diete ideale, ateliere de gatit… pline de savoare si despre lucruri esentiale pentru rasa umana care ar trebui predate in scoli.

Stiai ca statisticile arata ca 8 din 10 femei au un dezechilibru hormonal?

Ei bine, de aceea am ales sa o intreb pe Mihaela cum e cu echilibrul hormonal, de ce e atat de important, cum il pastram, de ce il pierdem, ce simptome apar…

Mihaela Brailescu

 
Alimente care ne asigura echilibru hormonal…
Alimentele nu asigura, ci AJUTA la reechilibrare si mentinere. Avem aici trei categorii:

1. Papa bun pentru hormoni – grasimile sanatoase. Stim ca hormonii sunt sintetizati din colesterolul ala bun (HDL), care scade cand mancam prea multe grasimi hidrogenate si grasimi trans. Deci e nevoie sa ne asiguram mai intai ca are corpul din ce sa produca corespunzator hormoni si sa evitam consumul celor care nu sunt benefici.
Grasimi bune sunt untul, untul de cocos, uleiurile presate la rece (de preferat, de masline si din seminte care cresc pe la noi, nu importate), peste din sursa sigura (oceanic, de mici dimensiuni).
Mai sustin productia si absorbtia hormonilor la nivel celular (cele mai importante!) vitamina B6, zinc si vitamina C, magneziu.

CITESTE SI  Nutritie pe paine, plus un atelier de gatit

2. Alimentele care neutralizeaza hormonii prosti – adica, cele care sustin functia de detoxifiere a ficatului pentru a putea neutraliza xenoestrogenii: varza, brocoli, sfecla rosie, sparanghel, usturoiul, algele marine si, in general, plantele cu frunze verzi, pline de clorofila.

frunze verzi

3. Xenoestrogenii sunt substante chimice de sinteza care in corpul uman imita efectele hormonilor estrogeni.

Atat in corpul femeii (in cantitate mai mare), cat si in corpul barbatului (in cantitate mai mica), estrogenii naturali regleaza numeroase functii ale metabolismului si chiar ale creierului (psihicului).

Xenoestrogenii pot fi mai puternici decat hormonul natural, generand un raspuns mai mare din partea corpului sau blocand actiunea receptorilor respectivi. Sunt responsabili pentru majoritatea dereglarilor menstruale si de fertilitate la femei si in exces pot duce chiar la cancer (pentru ca functia esentiala a estrogenului este aceea de a stimula cresterea).

CITESTE SI  (Re)Imprieteneste-te cu mancarea. Si cu tine insati

Poate parea incredibil, dar ei se gasesc aproape peste tot: in ambalajele folosite zilnic, in apa, in cosmetice, in detergenti, chiar si in jucariile pe care le baga in gurita copiii mici, atunci cand se joaca cu ele. De fapt, in ultimele 4-5 decenii de dezvoltare industriala accelerata, ne-am creat singuri niste otravuri hormonale, subtile, cu actiune lenta si sigura, de care ne va fi foarte dificil sa ne dispensam.

4. Alimente care chiar sunt hormoni sau hormonlike – aici vorbim deja despre plante si suplimente din plante.

Astfel avem surse de fitoestrogen in semintele de in, ovaz, sfecla, patrunjel si castraveti, printre altele.

seminte de in

Deși este de multe ori laudata ca fiind un aliment proteic, sarac in grasimi si ieftin, oferind o alternativa sanatoasa la carne, soia nu este un aliment sanatos. Soia se consuma doar in forma fermentata (miso, sos de soia, tempeh) si ar trebui evitate alimentele unde e folosita ca ingredient. Vorbim aici de proteine de soia, izolat de soia si ulei de soia care sunt prezente în aproximativ 60% din produsele alimentare de pe piata – s-a dovedit clar ca afecteaza fertilitatea și nivelul de estrogen la femei, scade libidoul si declanseaza pubertate precoce la copii.

CITESTE SI  Cu dor de...

Progesteronul este, în esenta, un hormon animal. Sursele animale trebuie consumate cu masura spre deloc, daca provin de la animale fortate cu hormoni sa produca mai mult: oua, lactate, carne de pasare.

Substanta se gaseste totusi in anumite surse vegetale, cum sunt alimentele bogate in zinc, vitamina B6 si cartoful dulce (yams). Mai multe, aici.
Ce riscuri exista daca ne pierdem acest echilibru hormonal?
Ohoho… sa-ti spun doar ca statisticile arata ca 8 din 10 femei au un dezechilibru hormonal?

Deci de pierdut l-am cam pierdut, nu daca! Iar riscurile la care ne expunem daca nu incepem sa acordam atentia cuvenita acestui subiect sunt suficient de scarry incat sa te puna pe ganduri!



Pentru majoritatea femeilor sunt deja poveri – subiecte intime despre care nu se discuta, ci le poarta ascunse in suflet si in trup ani la rand, considerandu-le o falsa stare de normalitate.

Sa enumar numai cateva afectiuni ce rezulta in urma dezechilibrarii balantei estrogen – progesteron la femei:

  • infertilitate,
  • chisturi ovariene,
  • fibroame uterine,
  • lipsa menstruatiei,
  • sindrom premenstrual (cu simptome de la depresie si nervozitate, sangerari abundente, pana la femei care efectiv devin incapabile sa-si desfasoare activitatea la nivel social… dureri groaznice, halucinatii etc.),
  • oboseala cronica,
  • menopauza timpurie
  • si mult, mult temutul surplus de greutate… acele cateva kilograme care nu vor, dom’le, sa scada, indiferent ce dieta ai tine.





Ce simptome pot aparea daca ne pierdem echilibrul hormonal?
Dezechilibrele hormonale declanseaza schimbari emotionale, afecteaza apetitul sexual (libidoul), fertilitatea, ovulatia, ciclul menstrual etc. si pot cauza fibroame, ovare polichistice, cancer, endometrioza și altele.

Echilibrul tau hormonal exista sau se deregleaza in functie de alimentatie, miscare, gandire, bioritm si toxinele fizice si psihice din viata ta (chimicalele si stresul).

Sunt multe simptome, iti enumar doar o parte din ele:

  • anovulatie;
  • depresie postnatala;
  • probleme menstruale (toate tipurile);
  • sindrom premenstrual;
  • sindromul ovarelor polichistice (SOP);
  • infertilitate si avorturi spontane precoce;
  • menopauza timpurie (prematura, sub 40 de ani);
  • exces de androgeni (par pe barbie, mustata etc.);
  • surplus de greutate (in special, pe abdomen si talie);
  • epuizare (oboseala cronica / oboseala suprarenala, adrenala);
  • formatiuni in ovare, chisturi, cancer ovarian;
  • modificari ale dispozitiei, probleme de somn, libidou scazut;
  • alergii, intolerante alimentare, procese autoimune;
  • lipsa de fier si anemie;
  • colesterol ridicat;
  • atacuri de panica;
  • depresie si anxietate;
  • pofta de dulce, de carbohidrati, rezistenta la insulina.

Echilibru hormonal si starea emotionala

Cum influenteaza gandurile negative, anxietatea, atacurile de panica echilibrul hormonal?
Aici e invers. Hai sa-ti spun experienta mea!

Ganduri negative si anxietate am eu, de cand ma stiu. Cand am inceput putin sa lucrez cu mine pe dezvoltare personala, am descoperit ca acesta e mindsetul pe care mi l-a imprimat mama, ea era o mare depresiva, femeie mereu suparata, care tipa mult.

Apoi am tot cautat si curatat ba din alimentatie, ba din tipare emotionale…nutritie si Theta Healing eu mi-s mare fan! : )

Pana cand am cunoscut-o pe Emese (gimnasticaintima.ro), care mi-a zis ca astea sunt in general simptomele lipsei de progesteron si m-a chemat la cursul ei de Echilibru hormonal, care mi-a schimbat radical existenta.

Dupa ce m-am informat bine de tot, m-a palit… frate, e CHIMIE! CHIMIE pura in corp. Ce atatea procese de constiinta, ce atata terapie?…

N-ai progesteron suficient (ca ala e hormon-mama si imediat il papa suprarenalele cand esti obosita si stresata), n-ai stare de bine, n-ai relaxare, n-ai libidou, n-ai energie, n-ai oase bune… in schimb, ai mood swings, ai crestere in greutate, ai depresie si tot felul de dereglari de ciclu menstrual.

Mai ai si ceva pe suflet de rezolvat din trecut… pac!, ai ganduri negative, mai esti si cam nesigura pe tine ca nu te-a invatat nimeni cum sa ai incredere in tine… zbang!, niste anxietate la pachet. Mai pui si contextul de poluare cu xeno-estrogeni (adica, toate chimicalele din cosmetice, alimente procesate, plasticaraie si poluarea aerului) si, imediat, ai la pachet o dominanta estrogenica de toata frumusetea la care, daca-ti citesc lista de simptome, te ia cu ameteala.

Pe foarte scurt si simplificat la maximum, daca ai fluctuatii mari in starile emotionale pe durata ciclului lunar e un semn clar ca e ceva in neregula si ca ar fi bine sa umbli putin la reglajul hormonal – asta se face alaturi de un terapeut de echilibru hormonal, care foloseste ca intrumente de ajutor in primul si in primul rand ALIMENTATIA, apoi hormonii bioidentic naturali si alte remedii din plante.
Alimente care ne ajuta sa ne crestem vitalitatea…
Apa, oxigenul si alimentele care au la randul lor vitalitate… care sunt vii si te hranesc cu adevarat.
Alimente biogene (care genereaza viata): cerealele integrale germinate, nucile si semintele inmuiate sau/si germinate reinnoiesc celulele si regenereaza viata. Acestea sunt cele mai potente alimente in ce priveste forta vitala. Atunci cand sunt germinate, multi nutrienti se inmultesc considerabil, iar nucile, semintele si granele devin mai usor de digerat.

nuci

Apoi, toate alimentele bioactive – fructe si legume, nuci, grane si seminte mature si vegetalele cu frunze verzi, daca este posibil crude, organice, proaspete, de pe uscat sau din mare.

Diferenta dintre alimentele bioactive si cele biogene este cea dintre vitalitatea unui adult sanatos si vitalitatea superioara a unui copil care este intr-o crestere rapida.

As mai spune totusi ca nu doar alimentele in sine iti dau vitalitate, ci si felul in care hranesti ansamblul corp-minte-suflet. Odata ce hranesti corespunzator un aspect al fiintei, acesta ofera impulsul catre schimbare in toate componentele vietii. Daca incepi sa mananci sanatos, se curata corpul la nivel energetic, astfel ca incepi sa devii interesat de dezvoltare personala, de ingrijirea corespunzatoare a corpului prin exercitii fizice regulate, de practici spirituale si tot asa.




 
Care crezi ca e secretul longevitatii?
Echilibrul, in intreg complexul corp-minte-suflet, si bucuria simpla, pura de a trai.

echilibru hormonal
Care este bucataria care crezi ca iti ofera cel mai mult echilibru?
Bucataria omului senin si impacat, care gateste din suflet : ). Orice gateste, acolo, ii va fi benefic, indiferent de ingrediente.

As zice bucataria asiatica din anumite zone, pentru ca foloseste in general tehnici sanatoase de preparare (abur, stir-fry) si are la baza retete simple din legume, cu carnuri putine si lactate mai deloc. Asta nu inseamna ca ma apuc sa mananc chestii care nu se gasesc pe la noi, ci ca folosesc retetele asiatice cu ingrediente disponibile local si in sezon.

stir-fry
Ce inseamna pentru tine echilibru, in afara de cel legat de alimentatie?
Am intrat de curand intr-un grup de dezvoltare psiho-spirituala sustinut de Alexandru Stoian (care scrie foarte frumos pe si ne-a desenat el acolo o schema foarte simpla a celor trei piloni ai echilibrului uman, care in esenta se regaseste in toate marile religii ale lumii ca pasi spre evolutie si echilibrare:

  • Mintea (care se curata si se echilibreaza prin meditatie),
  • Corpul/Vointa (care se curata si se echilibreaza prin post) si
  • Sufletul (care se armonizeaza si se hraneste prin rugaciune).

Asa ca merge aici, ca raspuns perfect, expresia lui Ghandi: Fericirea (putem sa-i zicem si Echilibrul Interior) este atunci cand tot ce faci, ce spui si ce gandesti se afla in armonie.
Cum ne putem mentine nivelul de energie constant de-a lungul unei zile?
Bioritmul uman nu presupune ca tu sa ai un nivel constant de energie de-a lungul zilei. Asta predau la atelierele de nutritie holistica – e important sa iti reconsideri asteptarile legate de organismul tau.

Sunt momente cand esti mai activ la nivel fizic, altele, cand capacitatea mentala e intensa si momente cand e normal sa incetinesti ritmul si sa te pregatesti de odihna.

Cand incepi sa intelegi si sa lucrezi in acord cu ritmurile tale, atunci iti vei folosi mai eficient energia, fara sa mai simti ca tragi de tine.

Mai important de stiut decat cum sa o mentinem consider ca e sa stii care sunt hotii de energie, care sunt cauzele oboselii (cronice) si cum ne influenteaza dieta in acest sens – toate astea sunt subiecte pe care le abordez periodic la atelierele mele.

Nu tine cont
Ce greseli putem face atunci cand combinam diverse ingrediente?
Putem face greseli mai mari sau mai mici. Sa combini ceafa de porc cu cartofi prajiti e o mare greseala, sa faci o salata de avocado (grasime) cu fasole boabe (proteina) si rodie (fructe acide) e o greseala tolerabila… pui mult patrunjel si stomacul te iarta : ) in sensul ca e mai usor digerabila, chiar daca teoria spune ca e incorect.

Greselile de combinare se vad in timp in slaba digestie a alimentelor si in slaba absorbtie a nutrientilor, adica sistemul tau digestiv este atat de epuizat de proastele combinatii, incat devine ineficient.

Stiai ca peste 80% din cazurile de alergii/intolerante alimentare sunt datorate combinatiilor incorente intre alimente si ca daca respecti cel putin o luna principalele reguli vei scapa de multe neplaceri fizice fara a face nimic in plus?

 

Nu uita de atelierul de gatit de pe 17 octombrie, tinut de Mihala la Casa Margarit. Poti castiga o intrare gratuita. Gasesti informatii la sfarsitul acestui articol.

Foto credit: Pixabay.com

atelier de gatit

Daca iti plac vestile bune si noutatile

Buna! Sunt Elena Ceciu, Coach in Psihonutritie.

Vreau sa iti ofer GRATUIT un indrumar pentru schimbare despre mancare si diete, in format PDF. 

Unde sa iti trimit indrumarul?

 

Iti multumesc pentru inscriere!