Mihaela Bilic Am mancat. O fi pacatCand imi iese in cale o carte de psihonutritie nu pot decat sa ma bucur. Si mai ales sa invat. Si cred ca fiecare dintre noi are ce invata din cartea dnei dr. Mihaela Bilic „Am mancat. O fi pacat?”. Nu trebuie sa fiti de acord 100% cu tot ce cititi, dar sigur veti gasi ceva cu care sa rezonati. Ceva care sa va dea o idee, sa va inspire, chiar sa va aduca schimbari profunde.

Nimic nu e intamplator. Cartea pur si simplu a ajuns la mine fara ca eu sa fac nici cel mai mic pas. Ma rog, am facut probabil multi pasi, caci gandurile mele se indreapta mereu spre acest domeniu fascinant care e psihonutritia.

Rasfoind cartea ca sa va dau cateva repere (si sa va conving sa o cititi!), voi rezuma mai jos ideile care mi-au atras atentia.

1. Veti face cunostinta mai intai cu… normalitatea. Veti afla de exemplu ca e normal sa iubim mancarea, ca natura pretuieste grasimea, ca e normal sa ne placa dulciurile sau ca prin intermediul mancarii putem ajunge la suflet, ca „prin ea comunicam cu fiinta noastra”.

Ei bine, mai ales in capitolele de inceput, va veti face o idee a relatiei noastre cu mancarea, a legaturii stranse care exista intre modul cum ne raportam la mancare si cum ne raportam la viata. Iar aceste lucruri sunt extrem de importante pentru sanatatea noastra fizica si psihica, pentru sanatatea noastra emotionala.

„Factorii psihologici joacă și ei un rol important: emoțiile, stresul, lipsa de activitate, frustrările, nemulțumirile, grijile sau chiar plictiseala declanșează fenomene compensatorii care ne fac să mâncăm.”

2. Veti intelege care este mecanismul prin care ne ingrasam si cum putem slabi. Daca ne cunoastem bine corpul, daca intelegem cum functioneaza, putem lua cele mai bune decizii ca sa ne pastram silueta sau sa slabim.

„Slabitul nu este doar greu, ci e si nesanatos, dezechilibrant, nenatural, frustrant, stresant. Organismul nu e prevazut cu niciun mecanism fiziologic de slabit, el nu stie decat sa se ingrase.”

3. Veti afla ce efect au diferitele grupe de alimente asupra siluetei, cum sunt ele metabolizate.

4. Stiti care sunt cele mai absurde diete? Cititi la pagina 51.
„Perturbatia relatiei cu mancarea, pierderea senzatiilor alimentare, manipularea dietetica si distrugerea increderii in sine – asta fac regimurile de slabit.”

de ce mananc
5. Veti gasi in paginile cartii informatiile de care aveti nevoie pentru a va face un plan clar de slabit: incepand cu stabilirea clara a obiectivelor, conturarea jurnalului alimentar atat de util pentru cunoasterea propriilor obiceiuri alimentare, identificarea nivelurilor diferite de foame, diferenta dintre foamea fizica si foamea mintii (ah, de cate ori suntem pacaliti de ea!) pana la eliminarea exceselor (de zahar, de amidon), transformarea grasimilor in „condimente” pana la a invata sa iubim legumele.

Este o carte de citit macar o data. Zic macar o data ca am simtit nevoia de a o avea mereu in bilioteca pentru a o mai rasfoi din cand in cand, asa, ca sa ma ajute sa ma intorc cu picioarele pe pamant cand apar derapajele. Cand mi-e pofta de dulce, de pizza sau de napolitane cu lapte – pofte care nu trebuie ignorate, ci intelese.

Rasfoiti cartea, cititi-o, studiati-o si reinventati-vă nu numai relatia cu mancarea, ci si atitudinea pe care o aveti fata de ea si fata de viata, in general. Gasiti in carte ingredientele de care aveti nevoie pentru un nou inceput.