Nu trebuie sa fii vegan sau vegetarian ca sa mananci sanatos. Poti fi ce vrei tu, facand in acelasi timp cele mai bune alegeri pentru tine.

„Daca tu stii in inima ta ca trebuie sa mananci sanatos, atunci asa trebuie sa faci si aici incep bunastarea si starea de impacare sufleteasca”, ne spune Maria Nicutar, blogger culinar, care ne inspira zi de zi cu retete irezistibile pe cele doua bloguri ale sale: Vegantini si Bucataria din Livada. Maria Nicutar

Va invit sa va delectati cu un interviu relaxant cu Maria despre arome, combinatii, stil de viata, alegeri sanatoase. Puteti gasi chiar si cateva idei pentru aceste zile friguroase de iarna. Iar ca lectura sa va fie si mai placuta, va invit sa desfaceti o portocala. Motivul? Il descoperiti la sfarsit. Lectura placuta!

Ce inseamna ingrediente de calitate si unde le gasesti?
Pentru familia mea, ingrediente de calitate inseamna cat mai putin stimulate artificial. Avem surse de incredere de legume, verdeturi, oua si branza. Folosim cat mai multe legume si fructe de la crescatori de incredere. Stim ca nu au recolte stropite, nici stimulate prin fertilizatori.
Chiar daca de multe ori inseamna ca vom plati mai mult, incercam sa mergem pe ideea de bun si putin decat de mult si prost.

Ai doua bloguri cu retete vegetariene si vegane. Pentru cei care obisnuiesc sa manance carne, ce retete crezi ca i-ar convinge sa gateasca din ce in ce mai des retete vegetariene?
Salatele sunt in mod clar cele mai indicate si cele care atrag foarte multa lume. O salata intra cu usurinta in orice meniu, indiferent daca esti omnivor inrait sau unul care mananca proteine animale foarte rar.
De asemenea, salatele se prepara usor si rapid. Asta conteaza enorm pentru noi toti, fiindca avem timp limitat si nimeni nu are prea multa rabdare in bucatarie. Oamenii vor fast-food sanatos si asta incerc sa le ofer cat mai des prin intermediul blogurilor mele.
Vegantini se axeaza pe mancare vegetariana in stil italienesc – grecesc – mediteraneean.
Bucataria din Livada combina stilurile culinare romanesti cu cele asiatice si chiar cu cele evreiesti. Aici se regasesc unele dintre cele mai bune combinatii culinare din gastronomii de pretutindeni.

Cum iti vin idei de combinatii noi? Spune-ne una dintre cele mai nastrusnice combinatii.
Ah, combinatiile! Sunt innebunita dupa idei noi. Le descopar de obicei cand am alimente ramase prin frigider si nu vreau sa le arunc. Vad un bulb de fenicul, cativa morcovi care trebuie folositi cat mai repede, cateva stafide ramase printr-o cana de la unul dintre copii si de aici incepe spectacolul.
Cred ca cea mai tare combinatie de pana acum a fost salata de portocale cu patrunjel, castraveti si masline. E geniala si nu am crezut ca va iesi atat de buna. Am combinat doua retete, una frantuzeasca si una greceasca, si a iesit o salata care pur si simplu iti taie rasuflarea. Este o combinatie inedita de gusturi si de arome la care nu te-ai fi gandit.
O alta combinatie geniala este salata de telina cu tahini (pasta de susan). Este incredibila 🙂

Mancarea aduce beneficii atat sufletului, cat si trupului. Ce crezi ca face ea pentru sufletul nostru?
Pentru suflet, mancarea aduce beneficii in masura in care esti complet aliniat principiilor in care crezi. Asta inseamna ca daca tu stii in inima ta ca trebuie sa mananci sanatos, atunci asa trebuie sa faci si aici incep bunastarea si starea de impacare sufleteasca.
Este destul de logic si evident. Stim cu totii sentimentele de vinovatie si regret care ne incearca de fiecare data cand mancam nesanatos. Asta, pentru ca ne incalcam un principiu, iar asta nu face bine spiritului, sufletului.

Care sunt felurile de mancare care te fac sa te simti cu adevarat hranita?
Ma simt hranita cand mananc paste italienesti, orez cu peste, supa japoneza Miso, salate de radacinoase (morcovi, telina, pastarnac, radacina de patrunjel).Maria Nicutar

Este iarna. Ce ne recomanzi sa savuram? (Ma gandesc la comfort food.)
Recomand supele-crema de radacinoase, piureul de cartofi dulci, salata de sfecla rosie, cartofii copti cu verdeturi mediteraneene, pastele fierbinti cu sos de rosii si, neaparat, strudelul cu mere si scortisoara. Sunt mancaruri pe care te poti baza in mod cert iarna, dar nu numai.

Ai simtit vreodata un efect direct asupra starii de bine al vreunei mancari? (Eu am mancat odata o banana cand ma durea capul si in cateva minute nu mai aveam nimic.)
Da, clar. Salatele imi dau energie mai multa decat o cafea. Ciocolata ma face fericita si cartofii copti imi tin sub control hiperaciditatea gastrica.
Fructele ma fac foarte vesela, poate si datorita culorilor. Culoarea mancarurilor consumate influenteaza mult starea de bine.
De asemenea, scortisoara imi ridica moralul intotdeauna. E nevoie de o cafea cu scortisoara ca sa uit de multe probleme sau sa le tratez cu mai multa relaxare :)).

Daca ar fi sa descrii o zi din viata ta doar cu numele ingredientelor folosite, cum ar suna?

Banana, fulgi de hrisca, lapte de migdale, supa-crema de ciuperci, salata verde cu fenicul si portocale, batoane de susan cu miere, orez cu ton, salata de varza cu rosii, ceai de ghimbir cu lamaie. Aceasta ar fi o zi frumoasa tare!


Ce i-ai spune unei doamne care vrea sa slabeasca?

I-as spune sa faca o lista cu toate alimentele pe care le consuma cel mai des si sa le incercuiasca cu un marker rosu pe cele vinovate pentru kilogramele in plus. Sa tina lista pe frigider si sa nu cumpere niciun aliment pe care nu vrea sa il consume.
I-as mai spune sa aiba rabdare, pentru ca slabitul nu trebuie sa fie un proces efectuat pe fuga si nici unul fortat sau nesanatos.
De asemenea, as sfatui-o sa se bucure de viata in fiecare zi, nu doar cand va avea silueta perfecta, ci tot timpul pana acolo.

portocaleSpune-ne produsul/alimentul cel mai pretios, cel mai savuros, care face sa-ti ploua-n gura numai cand te gandesti la el.
Portocalele. Le iubesc mult de tot. Le cojesc uneori doar ca sa le simt aroma in casa. Le las coaja pe birou, langa mine. Parca imi vin idei mai bune cand am aroma de portocale in camera.
Portocalele sunt deosebit de valoroase pentru toata lumea. Alcalinizeaza organismul, reduc inflamatia in organism, reimprospateaza sistemul digestiv, oxigeneaza sistemul cardiovascular si creierul. Le consum cel mai des ca atare, simple. Insa mai nou includ portocalele in salate de fructe si de legume, de verdeturi.

Cateva idei de salate in care portocala merge de minune:

  • 7 salate pe care le vei iubi
  • Salata de fructe pentru mic-dejun, gustare sau desert super simplu
  • Salata de portocale cu masline si castraveti

Foto credit: Maria Nicutar