De cand am pornit la drum cu acest blog, am incercat sa vorbesc despre relatia pe care o avem fiecare cu mancarea ‒ fascinanta, unica, in continua schimbare. Care sa fie dieta ideala? Nu stiu. O va descoperi fiecare in drumul atat de frumos catre sine. Sunt sigura ca fiecare poate fi fericit daca gaseste exact stilul de a manca in concordanta cu nevoile sale legate de sanatate, de locul unde traieste, de anotimp, de o anumita perioada a vietii in care se afla, de propria menire in aceasta lume.

Dar ca sa gasim stilul de viata care ni se potriveste, trebuie sa fim informati, sa cunoastem cat mai multe variante. De aceea, azi mi-am propus sa va ofer un interviu cu doamna Ligia Pop despre cum e sa mananci cruditati (dar nu oricum, ci cu gust!), paine din nuci si combinatii diverse de seminte germinate, pizza, pateuri si unturi vegetale, branzeturi din nuci cu un gust exceptional, Ligia Popchiftele, ciuperci cu maioneza, legume marinate, deserturi extrem de simple si de delicioase, torturi, inghetate si prajituri sanatoase si cate si mai cate ‒ toate, vegane. Veti gasi foarte multe trimiteri catre materiale informative si catre carti ale Ligiei. Sper sa va fie de folos!

La 35 de ani, Ligia Pop este autoarea a sase carti: „Pasi in lumea muzicii”, „Retete vegane fara foc”, „Germeni si vlastari. Surse de sanatate si energie”, „Deserturi pentru parinti si copii sanatosi”, „Jurnal de sarcina. Sfaturi pentru o nastere naturala si un bebe sanatos” si „Sfaturi pentru o viata sanatoasa”. Aceste carti se pot gasi in orice librarie din tara si in magazine online.

Este raw food chef, sustine demonstratii culinare si organizeaza Raw Generation Expo, un eveniment national prin care promoveaza un stil de viata sanatos. De asemenea, este gazda unor show-uri TV online („Ligia’s Kitchen“ si „De vorba cu Ligia“). A castigat, alaturi de alti 15 bucatari din lume, titlul international YouTube Next Chef si este singurul bucatar raw vegan din lume care detine aceasta onoare. Ligia Pop este licentiata in muzica la Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iasi si e profesoara de pian. Pentru mai multe detalii, vizitati website-ul ei oficial: ligiapop.com.

De unde a inceput povestea ta cu alimentatia raw vegana si promovarea acesteia in Romania?
Despre preparate din cruditati am aflat din copilarie, insa prin anii ‘ 80 inca nu exista aparatura performanta din ziua de azi cu care se pot face atatea minunatii. Pe atunci totul era foarte simplu si se rezuma la combinatii de salate si deserturi din seminte incoltite si nuci combinate cu fructe.

Fiind de o viata in cautarea unei alimentatii care sa ma faca sa ma simt bine, sa imi mentin sanatatea si sa ma ajute sa imbatranesc gratios, am apelat in timp la toate laturile vegetarianismului si veganismului, iar in 2008, fiind in SUA, am descoperit preparate raw food „moderne”, care erau total deosebite de tot ce incercasem in Romania in copilarie. In timp, am descoperit restaurantele de raw food si institutele de sanatate care erau de zeci de ani in America, doar ca eu si sotul meu nu aflasem mai devreme de ele.

Si uite asa a inceput cautarea si perfectionarea mea si, totodata, dorinta de a impartasi cu cei din Romania, prin intermediul site-ului, tot ce invatam si aplicam. Romanii aflasera din anii ’40 de mancarea cruda, dar era un numar restrans de oameni marginalizati care o consumau si niciodata nu s-a mediatizat asa cum trebuia. Din 2009 si pana in prezent, am inceput in Romania o campanie intensa de mediatizare si de publicare de articole, carti si video-uri. De asemenea, am organizat Raw Generation Expo, cu scopul de a aduna impreuna magazinele si firmele din domeniu si a le prezenta publicului interesat. Ne bucuram mult ca de atunci foarte multe bloguri au inceput sa promoveze raw food si, mai mult de atat, au inceput de cativa ani sa se deschida multe cofetarii si restaurante raw food, in special in Bucuresti, dar si in intreaga tara.

Lumea te cunoaste ca unul dintre promotorii alimentatiei sanatoase si, in special, ca lider al alimentatiei raw vegan food in Romania, din 2009 incoace. Ce inseamna pentru tine acest concept, de „alimentatie sanatoasa”?deserturi pentru parinti si copii sanatosi
Am inceput in 2009 sa promovez un stil de viata altfel, insa nu imposibil. Mi-am dorit ca oamenii de pretutindeni sa aduca in alimentatia lor, indiferent care este ea, un procent cat mai mare de cruditati preparate cu gust. Intotdeauna oamenii, cand vorbim de cruditati, se gandesc la salate, morcovi si mere. Suna plictisitor, insa veti fi surprinsi placut sa aflati ca din cruditati, nuci si seminte se pot face multe preparate interesante si aspectuoase. Atat in cartile mele „Retete Vegane Fara Foc” si „Deserturi pentru Parinti si Copii Sanatosi”, cat si la site-ul meu, ligiapop.com, puteti observa diversitatea de retete fara foc, de la lapte de migdale/susan/orez, paine din nuci si combinatii diverse de seminte germinate, pizza, pateuri si unturi vegetale, branzeturi din nuci cu un gust exceptional, chiftele, ciuperci cu maioneza, legume marinate, pana la deserturi extrem de simple si de delicioase, torturi, inghetate si prajituri sanatoase, in special pentru copiii nostri.

Stilul acesta de viata promoveaza diversitatea in alimentatie si consumarea unui procent mare de alimente in starea lor cat mai apropiata de cea naturala. Nimeni nu ne poate impune procentul de cruditati si fiecare este liber sa-si aleaga proportia dintre mancarea raw vegana si mancarea vegana/vegetariana gatita. Pentru inceput, ar trebui sa definim ce inseamna conceptul de raw food in lumea larga. Nu este asa cum se asteapta toti, si nu va fi niciodata, 100% mancare nepreparata termic, ci este un procent cat mai mare de cruditati, ideal 50-70% cruditati cat mai proaspete si cat mai locale (aici nu intra cruditatile aduse din alte tari, in special iarna), iar restul de 30-50% alimentatie ori traditionala gatita, ori vegetariana sau vegana, in functie de cum alege fiecare.

Printre raw foodistii din intreaga lume exista o intrebare comuna, si anume: „ce procent de raw food consumi?”
Nu promovez extremismul si niciodata nu am sa fac asta, fiindca nu toata lumea poate sa tina din prima un regim 100% raw food. Un regim 100% raw vegan se poate adopta dupa cel putin 4-7 ani, timp in care corpul trebuie reeducat cu noile gusturi. Mancarea gatita si cea traditionala este, de cele mai multe ori, consumata fiindca suntem atasati de ea emotional (ne aduce aminte de copilarie, de mirosul de cozonac sau de sarmale, ne aduce aminte de bunica etc.) si corpul se invata treptat, nu fortat, cu noi obiceiuri. In felul acesta este cel mai sanatos, adica sa o iei treptat si sa nu fortezi nota, fiindca poti „sa cazi” pe parcurs si sa te descurajezi foarte usor.

Prin definitie, bucataria fara foc foloseste ingrediente de origine vegetala combinate cat mai corect din punct de vedere nutritional. Se folosesc legume, vlastari (seminte germinate de legume), frunzoase folosite pentru sucuri, fructe, seminte, nuci, alge marine, superalimente etc. Denumirea “raw vegan” inseamna alimentatia vegana fara foc (vegan = fara ingrediente de origine animala, ci doar vegetala), in care alimentele de baza sunt:

• Legumele, intr-o varietate cat mai larga, si multe frunzoase folosite in salate si sucuri.

• Germenii si vlastarii ‒ seminte germinate de legume crescute in plantute care sunt de 30 de ori mai bogat nutritionale decat plantele mature si care sunt surse majore de proteine complexe, usor de asimilat si de digerat.

• Semintele si nucile, de asemenea surse de proteine complexe si de acizi grasi esentiali.

• Fructele, in stare naturala, ideal, sau uscata, dar nu intr-un procent mare.

• Superalimentele, gen algele marine, care reprezintă sursa cea mai complexă de minerale din lume, cacaua raw si diversele prafuri vegetale bogate in nutrienti complecsi.

Ce beneficii a avut integrarea unui procent cat mai mare de raw food in alimentatie?desert raw vegan
A fost uimitor sa urmaresc schimbarile din corpul meu in functie de proportia de cruditati introdusa pe parcurs. Transformarile mari se realizeaza atunci cand procentul de cruditati diversificate se apropie de 90% si ma refer aici la schimbari miraculoase realizate prin detoxifierea si curatarea organismului. Aceleasi schimbari le-am observat si la mine, prin lipsa constipatiei, dar si schimbari in ce priveste textura pielii si claritatea ochilor. Iar de celulita nu mai spun, fiindca, chiar de curand, am citit ca singura cale prin care poti scapa de ea este consumul mare de cruditati.

De asemenea, parul si unghiile devin mai sanatoase si mai stralucitoare. In plus, atunci cand consum, intr-o mare proportie, cruditati diverse, am energie si claritate, am putere de munca si o liniste interioara pe care nu o pot avea daca as consuma doar un procent mare de gatit care, indiferent de ce natura este, vegetala sau animala, tot ingreuneaza corpul prin consumarea de energie pentru digerarea ei. Am mai descoperit pe propria piele ca o cantitate mare de cruditati de diverse culori si in stare cat mai proaspata ne mentine tineri la corp si ageri la minte, plini de armonie si pace interioara.

La scoala am fost invatati ca descoperirea focului a impins omenirea ireversibil inainte, aducandu-i o multime de beneficii, printre care si hrana calda. Acum, tu, prin alimentatia raw vegana, ne propui sa renuntam la foc. Ce parere ai, este o involutie?
A fi raw vegan nu inseamna neaparat sa renunti la gatit, asa cum am precizat si mai sus. Dar, pentru cei care doresc sa aiba o alimentatie 100% raw, atunci exista foarte multe preparate calde. Nu uitati ca totul se poate incalzi pana la 40ᵒC. Supele se fac cu apa calda, laptele din nuci si seminte la fel, felurile principale se pot incalzi in deshidrator tot la 40ᵒC, deci nu se renunta complet la hrana calda.

Beneficiile mancarii raw vegane consta in superioritatea ei nutritionala fata de mancarea gatita ‒ in continutul ridicat de nutrienti regasit in cruditati, ca vitamine, minerale, proteine si enzime (sunt tot proteine, dar au roluri specifice in corp). In bucataria raw vegana, alimentele nu sunt pregatite peste 40ᵒC, si asta inseamna ca enzimele din ele sunt intacte si gata sa ne ajute in orice reactie chimica din corp, dar si in protejarea si lupta acestuia impotriva bolilor, asa cum le este menirea. Si fiindca restul moleculelor din mancarea vegetala sunt intacte, sunt de o suta de ori mai usor de asimilat, nu suprasolicita ficatul, fierea si pancreasul, asa cum se intampla cu cele animale. E important sa nu uitam ca cruditatile contin cei opt aminoacizi esentiali pentru corpul nostru.

Medicina spune ca rezervele corpului uman de enzime sunt foarte limitate si in permanenta trebuie realimentate. Atunci cand nu mai avem enzime, suntem considerati fara viata. Numai mancarea VIE, si in special cea plina de clorofila, contine enzime vii, deoarece prin gatire se distruge orice enzima. Distrugerea enzimelor face din mancare doar o materie fara calitate, plina de calorii goale, straina corpului si greu de digerat, iar de aici vine dorinta omului de a manca mai mult pentru a se satura.

Art Baker, autor al cartii “Gateste mai putin, simte-te mai bine”, spunea ca prin temperaturi inalte, incepand de la primele 3 minute, au loc urmatoarele transformari chimice si citez:

* 100% din enzime sunt distruse;

* functia fibrelor naturale este anulata;

* carbohidratii se caramelizeaza;

* clorofila se degenereaza;

* vitaminele si mineralele sunt distruse in mare parte;

* pesticidele din ingrediente sunt restructurate in componente si mai toxice;

* grasimea este deformata, generand numeroase substante cancerigene care duc la dezvoltarea de tumori. Doua exemple sunt acroleina si benzopyrene;

* mancarea preparata termic si digerata, ajungand in sange, transporta minerale anorganice prin sistem, care se stabilesc in artere, vene, incheieturi si organe interne, si cauzeaza pierderea flexibilitatii si imbatranirea prematura.

Si daca tot am inceput cu extrase din diferite carti, un paragraf interesant il gasim si la dr. Virginia Vetra, care scrie: “Incalzind orice mancare, distrugem majoritatea continutului de vitamine, minerale si proteine, formandu-se particule otravitoare de acizi anorganici. Toata dieta care cuprinde in mare parte cruditati este cea mai indicata si in stare sa ne sustina sanatatea”. Si are dreptate, ne preparam mancarea la foc, o refrigeram, o reincalzim la foc sau, si mai rau, la microunde, dupa care o mancam. Oare cu ce nutrienti ne mai alegem din ea? Nimeni nu spune sa renuntam la mancarea gatita, insa trebuie sa fim constienti de efectele unei alimentatii bazate DOAR pe mancare gatita.

Daca alegem retete raw vegane, asta presupune sa renuntam la placerea gustului?
Nu neaparat. Fiecare poate pastra orice procent de mancare gatita in alimentatia pe care o alege, care, apropo, poate sa fie si din alimentatia traditionala. Fiecare dintre noi stie ce este bine si ce este mai putin potrivit pentru sanatatea noastra si zilnic tine de noi sa facem alegerea de a manca mai sanatos sau mai putin sanatos.

Multi oameni se sperie de sintagma „hrana fara foc”. Cat de greu este sa pregatesti astfel de retete?
Este un nou alfabet, intr-adevar, insa nu trebuie sa sperie, fiindca se poate invata. Gospodinele stiu ce inseamna a gati, mai exact cateva ore bune de stat in bucatarie. Ei bine, cu raw food este altceva. Daca ai toate ingredientele la indemana, se pot prepara in timp record, 10-30 de minute, insa depinde de reteta. Chiar si un tort delicios poate fi preparat in 20 de minute. Din dorinta de a arata miilor de cititori rapiditatea acestor retete, am creat emisiunea „Ligia’s Kitchen”. Va dau mai jos doar cateva retete preparate demonstrativ.

Tort de ciocolata si menta

Salata de iarna

Despre importanta gandurilor pozitive pentru sanatate, evitarea carentelor nutritionale, restaurante raw vegane in Romania, o reteta de lapte de migdale si una de inghetata de menta, si despre multe altele, cititi in partea a doua a interviului cu Ligia, saptamana viitoare, pe mananc.ibcoding.com.

Foto credit: ligiapop.com.

Ce parere aveti despre alimentatia raw vegana?

Daca iti plac vestile bune si noutatile

Buna! Sunt Elena Ceciu, Coach in Psihonutritie.

Vreau sa iti ofer GRATUIT un indrumar pentru schimbare despre mancare si diete, in format PDF. 

Unde sa iti trimit indrumarul?

 

Iti multumesc pentru inscriere!