Eu ma intreb deseori ce sa mananc, daca alegerile pe care le fac sunt bune pentru mine si, probabil, asa faci si tu. Suntem bombardati cu o multime de informatii nutritionale despre ce e bun sau rau, ce ar trebui si ce nu sa mancam. Dar nimeni nu ne spune ca suntem unici si ca numai noi putem sti ce ne face bine si ce nu.

M-am gandit la 5 intrebari pe care ar trebui sa le luam in calcul atunci cand facem alegeri culinare.

1. Care e povestea pe care un aliment ar putea sa ne-o spuna?
Daca a fost plantat, ingrijit de o persoana care iubeste si respecta natura. Sau de cineva interesat doar de profit. Daca a fost tratat cu pesticide sau cu alte elemente toxice pentru el si pentru om. intrebariDaca a fost apoi procesat alaturi de alte milioane ca el. Sau a fost pregatit cu grija si dragoste de un bucatar iscusit, care isi implineste menirea. Chiar daca noi nu stim povestea, corpul sigur o va sti. Caci mancarea, ca orice alt element din Univers, are memorie, iar aceasta este incarcata cu informatie. De exemplu, fructul cu pesticide poarta informatia catre corp ca este cancerigen.

2. Alimentul respectiv ma hraneste?
Daca mananc plictisita, cu gandul in alta parte, fara sa ma bucur si sa celebrez momentul mesei, sigur ma voi ridica de la masa indispusa, iar mancarea o voi simti ca o piatra de moara in stomac.

3. Mancarea este ceea ce am nevoie in acest moment?
Poate am nevoie sa fiu hranita de altceva. De exemplu, in aceasta clipa m-as simti hranita de o plimbare in aer liber, dupa ce se va opri ploaia (afara toarna cu galeata, dar verdele crud si aerul curat creeaza o prospetime in natura care chiar simti ca-ti face bine).

4. Ce simt acum?
In loc sa imi dau voie sa simt emotii, e mai confortabil sa fug la frigider.
Legatura dintre emotii si mancare este foarte stransa inca din primele momente de viata, cand mama isi tine copilul la san ‒ bebelusul primeste afectiune si mancare, in acelasi timp.
Adulti fiind, trebuie sa constientizam insa ca mancarea nu tine loc de dragoste.
Asa ca de fiecare data cand o sa fug la frigider, fara sa imi fie foame, o sa ma intreb: ”Ce simt acum?”. Sunt plictisita, furioasa, trista etc. Vestea buna este ca, prin constientizarea si trairea emotiilor, putem rupe legatura lor cu mancarea. Sa fim constienti ca nu vom gasi fericirea intr-o casoleta, conserva, cutie cu bomboane sau sticla de vin…

5. Mananc in starea optima pentru a ma bucura de un metabolism bun?
Una dintre conditiile principale pentru o buna digestie este atentia. Pe scurt, asta inseamna sa fii prezent 100% in timpul mesei ‒ vei putea fi atent astfel la gust, miros, culoare, la contextul in care iei masa. Uita de ”mesele” luate in fata calculatorului sau a televizorului!
O alta conditie este viteza cu care mananci. Mananca lent si te vei bucura de starea de relaxare care iti ofera capacitate maxima de a asimila si de a arde calorii.
Nu uita ca asa cum exista un ritm circadian (somn-veghe), tot asa trebuie sa exista un ritm al meselor. Degeaba azi iei pranzul si cina si maine iei micul dejun si vreo 3 gustari. Sistemul digestiv va avea de suferit (sa nu te intrebi de ce nu slabesti chiar daca mananci putin sau de ce te doare stomacul).

Surse de inspiratie:
The Food & Feelings Workbook: A Full Course Meal on Emotional Health, Karen R. Koenig, LCSW, M.Ed, Gurze Books, Carlsbad, SUA
”Slow Down Diet. Eating for Pleasure, Energy, & Weight Loss”, Marc David, Healing Arts Press, Rochester, Vermont, 2005