Am promis deunazi ca voi scrie despre “mancatul emotional” – eu ii voi spune in continuare compulsiv (binge eating sau compulsive eating).

mancat compulsiv

In primul rand, sa facem cunostinta, desi nu ne dorim, cu mancatul compulsiv: il recunosti daca ai episoade de mancat necontrolat, cand simti ca mananci nu pentru ca ti-ar fi foame, ci pentru ca se manifesta un impuls puternic pentru a manca, cand simti ca parca nu esti tu.

Este posibil sa ai anumite alimente care declanseaza mancatul compulsiv sau, probabil, mananci noaptea, in secret, cand nu te poate vedea nimeni. Vei trai apoi un profund sentiment de rusine. Daca mananci compulsiv, probabil traiesti cu frica de mancare, de foame, de propriul corp, de propriile nevoi.

Daca profilul de mai sus ti se potriveste, sa vedem in continuare ce e de facut.

In primul rand, trebuie sa descoperi care este cauza si, mai mult, ce ar trebui sa inveti din experienta pe care o traiesti. Poti ascunde niste emotii pe care nu le recunosti si nu vrei sa le afisezi celorlalti.

Sau poate este nevoie sa te manifesti mai creativ, cu mai multa imaginatie in viata. Trebuie sa te accepti ca femeie sau ca barbat, cu tot ce inseamna asta (si sa depasesti starea de fata sau de baiat). Sau sa iti acorzi mai multa atentie placerilor si nevoilor tale.

Mancatul compulsiv inseamna lipsa de control. Este un semn ca exista control foarte strans in alte arii ale vietii: poti controla cantitatea sau felul mancarii, daca vrei sa tii cura de slabire, sau poti controla emotii, cum am spus mai sus; ii poti controla pe altii sau activitatea profesionala (probabil episodul compulsiv apare dupa ce vii de la serviciu).

Este bine sa intelegi ca mancatul compulsiv nu este dusmanul tau. Este un semnal de alarma care iti arata ca trebuie sa intelegi ceva despre tine si sa faci o schimbare.

Pentru a renunta la mancatul compulsiv, este bine sa inveti sa te relaxezi, sa incetinesti ritmul cu care traiesti viata, sa renunti la dorinta de perfectiune, sa gandesti mai imaginativ si sa te iubesti mai mult.

Programul de food psychology coaching pentru mancat compulsiv presupune mai multi pasi prin care se urmaresc: stabilirea unui ritm al mancatului, asigurarea balantei macro-nutrientilor, identificarea si folosirea strategica a mancarurilor care aduc placere, ritualizare pentru a preveni episodul de mancat compulsiv, invatarea relaxarii la masa, identificarea nevoilor, placerilor, zonelor unde exista control strict, identificarea laturilor pe care ma abtin sa le exteriorizez, explorarea dorintelor si a sexualitatii.

Foto: Hartphotography | Dreamstime.com

Tweet 16
fb-share-icon20