Esti in fata cestii din care se ridica aburul acela inmiresmat, care te invaluie in fiecare dimineata, care te trezeste si iti promite o aroma irezistibila si o zi asa cum ti-o doresti. Hm, esti dependent… n-ai renunta la cafea, dupa cum n-ai renunta la pisica sau la iubita. Spre deosebire de acestea doua, cafeaua poate fi cu tine pretutindeni si in orice moment al zilei. Multi dintre noi chiar asta isi doresc.

ceasca de cafea aromata

In cele ce urmeaza, s-ar putea sa afli ca nu esti chiar atat de dependent.
Deci cu mintea, cu mintea ta ce face cafeaua? Ei bine, se joaca mai mult decat crezi.

Iata ce zic oamenii de stiinta ca s-ar intampla atunci cand bem cafea.
(sursa www.spring.org.uk/)

1. Cafeaua nu ne tine atat de treji pe cat credem.
Sunt studii in care cercetatorii au dat subiectilor cafea inainte de culcare, fara sa le spuna asta, insa somnul lor nu a fost afectat asa cum se astepta.
Eu stiu doar atat: cand eram studenta, am incercat o data, maximum de doua ori, sa-mi amagesc somnul cu niste cafea. Mi-a fost in continuare ataaat de somn! Si asta nu a fost partea cea mai urata. A venit momentul somnului – pe la ora 3.00, cand terminasem de invatat – si, ce sa vezi? Mi-era la fel de somn, dar, in acelasi timp, imi era imposibil sa dorm!
In plus, studiile spun ca majoritatea oamenilor a invatat cum sa bea cafeaua – un espresso dublu noaptea n-ar fi o idee atat de buna, daca ai in plan sa dormi.

2. Cafeaua, „tapul ispasitor” sau „acarul Paun”
Oamenii dau vina pe cafea pentru orice: dureri de cap, somn neodihnitor sau cand se simt nervosi. S-au facut studii in care amatorii au primit altceva decat cafea (placebo), iar ei au spus a doua zi ca au dormit prost si ca au dureri de cap. Repet: nu ingerasera cofeina… Concluzia specialistilor a fost ca efectele se datoreaza asteptarilor noastre despre ce ne-ar face cafeaua…
Oare n-ar merge sa ne asteptam la lucruri bune si sa functioneze procesul? 🙂 De exemplu, sa bem o ceasca de cafea pentru a ne binedispune (explicatia „stiintifica” ar fi ca atunci cand ne asiguram un moment de relaxare – pe care ni-l ofera ritualul de a bea cafea, de a savura aroma -, avem grija de noi, ne dovedim ca suntem importanti pentru propria persoana si ne creste stima de sine).

3. Cafea plus un pui de somn
Esti in sesiune, rupt de oboseala, si vrei o metoda sa-ti imbunatatesti performantele. Incearca reteta urmatoare: bea o cafea si trage un pui de somn de 5-15 minute si vezi cum o sa te simti dupa asta.
Suna aiuritor, dar merita incercat.




4. Cafeaua sustine concentrarea atentiei
Dupa o ceasca de cafea, e posibil sa realizezi mai usor unele activitati, care presupun atentie concentrata, sau altele sa-ți devina mai dificile.
Cercetarile au aratat ca atentia si vigilenta pot fi stimulate cu o cana de cafea. E vorba de atentia de care ai nevoie ca sa faci activitati zilnice, de rutina, care nu te provoaca prea mult. De aceea, cafeaua ne ajuta la munca, atunci cand avem de indeplinit activitati plictisitoare. Si asta e valabil in special pentru oamenii care nu dorm suficient – adica pentru majoritatea, in 2014.
Daca ne gandim la activitati in care avem nevoie de timp de reactie, invatare, memorare, lucrurile se complica. Uneori, cofeina imbunatateste performantele, alteori le inrautateste sau chiar nu aduce vreo schimbare. Adica s-ar putea sa bei cafea degeaba – cand ti-e lumea mai draga si trebuie sa termini un proiect in miez de noapte.
Exista prea putine dovezi ca ar exista vreo imbunatatire in sarcinile care implica gandire pura, dupa ce bei cafea. E clara situatia: cafeaua nu ne face mai destepti!

5. Cate cesti ne-ajuta, cate cesti ne-ncurca
Merele sunt bune, da? Mananca o zi numai mere si vezi ce patesti. Sau mai bine nu incerca!
Asa se intampla si cu cafeaua: cantitatea poate sa o transforme in otrava.
Cercetarile spun ca putem sa ne bucuram de beneficiile de mai sus doar daca ingeram 200-300 mg de cofeina – adica in jur de 3 espresso sau 2-3 cesti de cafea instant.
Dupa 500 mg, nu mai creste performanta, ba, mai mult, putem experimenta efecte negative.
Bineinteles ca fiecare are propriul prag de ingerarea a cofeinei, cu care creierul si corpul sunt obisnuite, asa cum se intampla in cazul oricarui drog.

Daca vrei sa afli cum calmeaza cafeaua durerea sau ce se intampla daca te lasi de cafea, revino pe Mananc-Inteligent.ro.

Iar daca vrei sa intelegi mai bine relatia pe care o ai cu mancarea si sa o imbunatatesti, pentru a avea un metabolism mai bun, a scapa de kilograme in plus si a fi mai sanatos, poti participa la sedinte de psihonutritie (Food Pscyhology Coaching).

Nu tine cont

Tweet 16
fb-share-icon20