Ti se intampla sa te duci la supermarket dupa 5 produse si sa te intorci cu… 20?

De la aranjarea produselor pe rafturi la lipsa ferestrelor si a ceasurilor (ca sa nu-ti dai seama ca trece timpul si sa stai cat mai mult in magazin), toate detaliile sunt bine gandite ca tu sa cheltuiesti cat mai mult.

Tocmai am citit un articol, care mi-a deschis ochii, si m-a facut sa ma gandesc la lucruri care nu mi-au trecut niciodata prin cap, despre ce face un supermarket ca sa ne petrecem timpul aici si sa cheltuim bani. Cat mai multi!

supermarket

Trucuri de supermarket

Hai sa fim asadar cumparatori constienti si sa cunoastem cateva idei de baza legat de shopping, pe care le sustin specialistii:

1. „Nu avem intentia de a cumpara pana la 50% din ce cumparam cand intram intr-un supermarket”, sustine psihologul Paco Underhill, autor al ”What Women Want: The Science of Female Shopping”.

2. Orice supermarket foloseste tot felul de strategii din cauza competitiei, pentru a supravietui pe piata.

3. Punctul forte al unui supermarket este diversitatea. Cu atat de multe posibilitati in jurul tau (de mic dejun, pranz, cina, deserturi etc.), e greu sa te abtii si sa te limitezi la lista cu care ai venit de acasa (daca ai una). Supermarketurile sunt asadar asi in a ne face sa cumparam ce nu avem nevoie.

4. Asezarea produselor pe rafturi nu s-a prea schimbat din anii 80. De exemplu, lactatele sunt in partea din spate a magazinului pentru ca, teoretic, toata lumea care intra in magazin are un produs lactat pe lista sa, sustine acelasi psiholog.

5. In majoritatea supermarketurilor, mergi de la dreapta la stanga, in sens invers acelor de ceasornic. Sa nu crezi ca este alegerea ta. Asta au stabilit marketerii, pentru ca 9 din 10 oameni sunt dreptaci si ei imping caruciorul cu mana stanga si pun in cos cu dreapta, afirma Underhill.

6. Mirosul de la patiserie ne poarta pasii pe un drum bine stabilit tot de marketeri, in jurul cladirii, ca sa ajungem in partea din fata a magazinului.




7. Vanzarile cele mai mici sunt la produsele de pe coridoarele din centru. Cel mai prost vandute sunt produsele pe care le gasesti si la farmacie sau la magazinul din colt: pasta de dinti, saci de gunoi, servetele de hartie, apa minerala. Marketerii incearca sa incetineasca mersul cumparatorilor pe aceste coridoare, uneori facandu-le… lipicioase sau schimband textura dusumelei.

8. Cand vrei sa cumperi produse sanatoase, e bine sa ai in minte ce spune profesorul Brian Wansink despre ”health-halo effect”. Daca un aspect al unui produs este sanatos, tindem sa presupunem ca tot produsul e sanatos. Cu alte cuvinte, daca vedem scris ”bogat in omega-3”, ignoram ca are de asemenea 100 g de zahar, grasimi saturate sau sare din belsug. Asa ca o sa te trezesti la supermarket chiar sa cumperi un iaurt sarac in grasimi dar cu o multime de calorii de la cantitatea mare de zahar pe care o contine.

9. De ce cumparam anumite produse si nu altele la supermarket? ”Cand oamenii cumpara produse, e vorba despre identitate personala, probleme de context social, vanitate, cum apar in fata prietenilor”, afirma Kevin Kelley, arhitect si designer de supermarket. Cu alte cuvinte, oamenii nu cumpara mancare doar ca le este foame, ca au nevoie de hrana, de nutrienti, ci ca sa aiba o anumita imagine in fata celorlati. ”Nu cumperi mancare, cumperi identitate”. Ei bine, si lucrurile astea sunt folosite de marketeri. Vei cumpara nu stiu ce cafea platita culegatorilor la adevarata ei valoare si te vei simti bine cu tine insuti. In plus, vei castiga aprecierea prietenilor si-ti va creste stima de sine.




10. Platim mai mult pentru produse la care avem acces usor: doar intindem mana! Asa, ca sa stiti, produsele cele mai ieftine sunt pe raftul de jos. E mai putin probabil sa ne aplecam in genunchi cand facem cumparaturi la supermarket.

11. Produsele de la capat de coridor nu sunt mai ieftine, nu sunt la promotii. Ba chiar producatorii lor platesc mai mult ca sa ocupe acest loc, pornind de la presupunerea ca noua ne e cam lene sa intram pe culoar.

12. Orice produs de pe orice raft este bine gandit si negociat intre supermarket si producator. Unele marci platesc mai mult ca sa aiba produse la nivelul ochilor. ”Gasesti chilipiluri daca te uiti in jos sau in sus”, afirma Underhill.

13. Deseori dam peste cineva in supermarket care ne invita sa gustam ceva: o bucatica de salam, de branza, un biscuite etc. Si daca nu putem spune ”nu” si gustam, ne apuca mustrarile de constiinta ca nu-i cumparam produsul promovat. Ei bine, scopul nu este neaparat de a cumpara acel produs, ci de a ne stimula foamea, imbucatura aia mica, mirosul ei care ne gadila narile declanseaza in creier ideea de foame. Ne stimuleaza papilele gustative fara sa ne satisfaca foamea. Apoi, devenim si mai constienti de mirosul de la patiserie si gata! Dam fuga sa cumparam ceva care sa ne astampere foamea.

14. Produsele cu pret redus stau alaturi de cele scumpe. Ba mai mult, vezi eticheta doar pentru cele cu pret redus. Iar cele cu pret ridicat au probabil doar culoarea schimbata. Diferenta de pret o afli doar pe bonul de la casa.

15. Cand iti astepti randul sa platesti, marketerii au grija de tine sa nu te plictisesti. Asa ca vei putea doar sa intinzi mana si sa iei niste nimicuri: baterii, dulciuri, breloguri, sucuri etc.

Intr-un material viitor, ce sa facem ca sa cumparam eficient.

Tu ce faci ca sa fii eficient la cumparaturi si sa nu te lasi… spalat pe creier?

Foto header: Pixabay.com

Invata sa slabesti cu mintea si cu sufletul! Nu doar cu trupul. (4)