Unele alimente ne fac dependenti.

Poate fi punga cu pufuleti.

Sau cea cu floricele.

Poate fi ciocolata din sertar.

Sau inghetata din congelator.

Cercetatorii sustin ca exista alimente fata de care ne comportam ca si cu drogurile.

Cum poate fi un aliment atat de puternic incat sa produca dependenta la fel cum produc drogurile?

Chiar poate exista asa ceva in viata ta?

Unele alimente pot produce o asemenea putere asupra noastra.

Si, uneori, puterea aceasta este distructiva!

Asta, pentru ca au anumite proprietati, care produc un anumit raspuns bio-chimic in creier.

dependenta de mancare

Dependenta fata de alimente este mai des intalnita in randul celor care sufera de mancat compulsiv si de obezitate.

Nu cred pe cineva sa simta vreo depdendenta fata de avocado. Sau fata de dovleac. Si totusi…

Cel mai des, dependenta se manifesta fata de junk foods.

Dependenta de alimente grase si bogate in calorii

Ce efect pot avea asupra noastra aceste ”alimente”? Ce proprietati au astfel incat sa provoace dependenta?

Cele mai adictive alimente sunt:

1. Ciocolata
2. Inghetata
3. Cartofii prajiti
4. Pizza
5. Fursecurile
6. Chipsurile
7. Prajiturile

Cu alte cuvinte, alimentele hiperprocesate sunt si cele mai adictive. Conform unui studiu facut de Gearhardt și colegii sai pe 120 de voluntari.

Si… surpriza! Iata alimente neprocesate, cu continut scazut de calorii, marcate ca adictive:

1. Banane
2. Morcovi
3. Orez brun
4. Apa
5. Castraveti
6. Broccoli
7. Fasole

Ma rog, eu n-as trece apa aici. E aliment vital. E ca si cum as zice ca sunt dependenta de aer!

Ei bine, cine are cel mai mare potential sa ne faca dependenti?

Alimentele bogate in grasimi si glucide au cel mai mare potential de a ne face dependenti.

Cu alte cuvinte… ce e gras si dulce 🙂

Cand scriu acum, imi fuge gandul la o placinta cu branza si stafide :).

Explicatia fiziologica a dependentei

Nu putem supravietui fara mancare.

Creierul primeste informatii de la senzorii din gura si din intestine despre valoarea nutritionala a alimentelor.

In functie de aceste semnale, este stabilit nivelul motivational de a manca unele alimente, in functie de valoarea nutritionala, in special de calorii.

Asta implica producerea de dopamina.

– Dopamina este considerata hormonul fericirii.

-Dopamina controleaza capacitatea de a simti durere. Sau de a experimenta placerea.

-Ne influenteaza starile psihice.

– Ne influenteaza deciziile de zi cu zi.

– Dopamina este secretata atunci cand se intampla ceva placut in viata noastra – fie ca e vorba de sex sau de o marire de salariu ori de primirea unui cadou mult dorit…

– Prea multa dopamina inseamna prea multa motivatie.

Prea multa motivatie (ca si in cazul drogarii cu cocaina) inseamna decizii distructive.

Echilibru inseamna fericire, implinire.

”Prea mult” inseamna distrugere, decizii nesabuite, nefericite.

Potrivit altor cercetari, putem ajunge dependenti de alimente bogate in calorii care sunt usor si rapid de digerat.

Cand mancam alimente care au aceste proprietati, dar in mod nenatural, creierul produce si el motivatii nenatural de puternice.

E vorba de urmatoarele proprietati:
– carbohidrati
– grasimi
– proteine
– sare
– gust dulce
– umami
– densitate calorica.

Pe unii, alimentele cu aceste proprietati ii fac dependenti.

Pe altii, doar ii fac sa… manance mult.

Asa ne explicam de ce uneori mancam mult ce ne face rau.

Ne multumim doar cu placere si recompensa de moment. Si nu ne gandim la efectele pe termen lung.

Mancarea poate fi, asadar, ca un drog, mai ales pentru oamenii care au predispozitie pentru dependente.

Despre dependenta de zahar, in curand, intr-un material video.

Tu la ce aliment nu ai putea sa renunti? Sau ce aliment iti place atat de mult ca nu te poti opri din mancat?

Foto: Pixabay.com

Sursa: http://wholehealthsource.blogspot.ro/2015/07/what-food-properties-make-food-addictive.html

coaching