Acum cateva zile puneam niste intrebari retorice, de genul “ce faci cand esti pus in situatia de a te lupta cu propriile obiceiuri, cand inima spune una si mintea, alta?” Ei bine, inainte sa gasim un raspuns, sa vedem cum se formeaza obisnuintele.

Invinge cineva in lupta cu obisnuintele

De cateva saptamani, cand ies la o plimbare prin Centrul Vechi, fac o oprire obligatorie “La Delicii”, sa ma delectez cu o inghetata (apropo, sambata trecuta avea inghetata de wasabi – usor picanta, putin dulce, dar mult diferita fata de conceptul meu de inghetata). Deja pot spune ca este o obisnuinta. Cand te speli pe dinti de X ori pe zi este o alta obisnuinta. Sau cand fumezi, mergi la sala ori plimbi cainele de dimineata.

Ei bine, obisnuintele sunt esentiale cand vine vorba de mancare. Fiecare dintre noi este obisnuit sa manance ceva si sa evite altceva (nu pot manca morcov fiert, dar sunt innebunita, de exemplu, dupa rodii). Iar daca vrem la un moment dat sa schimbam putin regulile jocului, ne este extrem de greu (nu pot renunta la salata de vinete, desi ma face sa ma simt cam rau dupa ce o mananc).

Desi credem ca sunt dusmanii nostri, atunci cand vrem sa scapam de ele (stiu ca ai in dulap batoane de ciocolata si nu poti renunta la ele!), obisnuintele se formeaza in urma unui proces foarte important pentru supravietuire: invatarea.

Invat, in urma experientei, ce imi aduce placere si ce imi provoaca durere. Intreaga viata este un adevarat slalom intre lucrurile placute si cele dureroase – intre efortul de a le evita pe cele neplacute si a le gasi pe cele care provoaca placere.

Daca m-am taiat, in timp ce pregateam legumele pentru o tocanita, am invatat ca trebuie sa manuiesc cutitul mai cu grija.

Daca stiu ca atunci cand mananc inghetata ma binedispun, voi repeta experienta ori de cate ori voi avea ocazia. Nimic nou pana aici, nu?

Ce facem cu caile neuronale bine batatorite ale obisnuintelor la care vrem sa renuntam? Cum ne formam obisnuinte care ne sunt utile?

Raspunsurile stau in clasificarea intre obisnuinte pozitive si obisnuinte negative. Despre ele, in curand.

Tweet 16
fb-share-icon20