Motto: „Cucerind foamea fizica, incerci sa te convingi ca poti de asemenea triumfa asupra foamei din inima ta.” (The Food & Feelings Workbook: A Full Course Meal on Emotional Health, Karen R. Koenig)

Psihonutritie pentru cei insinguratiContinui seria de articole tematice pe care le-am conceput la initiativa prietenei mele Cristina Dragulin, psiholog, jurnalist si biblioterapeut. Primul articol din aceasta serie a fost despre indragostiti. Azi, dedic acest articol tuturor celor ce se simt insingurati, celor care percep un gol in viata lor. Si le ofer cateva tehnici de psihologia comportamentului alimentar, plus o reteta usoara si delicioasa, neaparat de savurat in doi. Iar Cristina, bineinteles, publica in acelasi timp cu mine ghidul sau de lectura pentru insingurati. Pentru inceput, te invit sa verifici daca recunosti simptomele insingurarii. Iar daca nu le recunosti, poti oricum sa faci reteta 😊. Nu ai decat de castigat.
Foto credit: pixabay.com.

„Simptomele” insingurarii

  • Iti doresti sa interactionezi, sa te distrezi impreuna cu cineva.
  • Simti nevoia de a fi recunoscut, de a fi respectat de cineva.
  • In loc sa te intalnesti cu prietenii, ti se pare mai la-ndemana sa mananci.
  • Sau invers: ti-e foame, dar amani cat poti momentul mesei.
  • Simti ca iti lipseste ceva in adancul sufletului.
  • Ai nevoie de oameni cu care sa impartasesti pasiunile.
  • Tanjesti dupa implinirea dorintelor, pasiunilor tale profunde.
  • Simti nevoia de a te inconjura cu oameni care sa-ti dea un sens al scopului comun.
  • Ai nevoie de cineva care sa-ti dea feedback la ceea ce faci si cu care sa schimbi idei.
  • Simti foame pentru ceva, dar nu-ti dai seama pentru ce anume.

Sentimentul de a fi singur iti spune fie ca ai nevoie sa-ti petreci timpul cu oameni cu care sa ai activitati comune, care sa te faca sa te simti inteles, acceptat, iubit, fie ca ar trebui sa fii mai aproape de dorintele tale, de sinele tau autentic. Indiferent de situatie, mancarea nu este un substitut pentru un prieten adevarat, nu iti poate aduce implinire autentica, doar, poate, un sentiment temporar de „a fi plin”. Dupa cum a ignora foamea, a nu da atentie acestei nevoi fiziologice iti confera iluzia ca iti poti controla dorintele, lucrurile dupa care tanjesti cu adevarat.

Ce sa mananci cand te simti singur?

Propunerea mea este… o salata cu somon si verdeturi.

In momentele in care te simti singur, nu e nevoie sa faci lucruri extraordinare, care ti-ar consuma foarte multa energie ca sa iesi din starea asta. De exemplu, e suficient sa alegi o reteta simpla, dar care ti se pare apetisanta, sa pregatesti doua portii si sa-ti inviti la masa un prieten, un vecin sau chiar pe cineva din familie. salata cu somon si verdeturi mananc inteligent-minA lua masa cu cineva aduce un pic de magie in viata ta si te va scoate din starea nu prea placuta de singuratate.

Incearca aceasta salata calda cu somon care iti va oferi o combinatie interesanta de arome: acru, amar, sarat, dulce − cate putin din fiecare; aceste stimulari senzoriale gustative iti vor muta atentia de la gandurile neplacute, care iti iau din energie, spre propriul corp, spre placerea de a manca, facandu-te un pic constient de faptul ca… traiesti. Iar compania in care vei savura aceasta salata delicioasa te va sprijini si mai mult sa iesi din starea in care te simteai singur. In plus, o salata cu somon si verdeturi este sanatoasa, avand omega-3 si vitamina C. Gasesti reteta aici.

Tehnici de psihologia comportamentului alimentar pentru cei care se simt insingurati

Scopul tehnicilor este sa te ajute sa recunosti de ce ai nevoie cand te simti singur si cum sa faci fata mai usor acestor situatii.

Cand te simti singur si primul impuls este sa te duci la frigider, incearca urmatorul exercitiu pentru a te conecta la dorintele tale profunde, pentru a vedea de ce ai nevoie de fapt (sigur nu de un tort de ciocolata, de o placinta mare cu cirese sau de trei casolete cu inghetata…). Asaza-te intr-un loc linistit, inspira numarand pana la 4, tine-ti respiratia numarand pana la 2, expira numarand tot pana la 4. Corpului ii ia un minut pentru a se relaxa. Dupa ce te-ai relaxat, intreaba-te de ce ai nevoie pentru a te simti implinit. Ramai in starea de relaxare si asteapta sa vina raspunsurile. Poate fi vorba, de exemplu, de o plimbare in parc cu partenerul, de o iesire in grup la munte, de o sedinta de masaj, de a-ti recunoaste o noua pasiune sau de a fi mai aproape de tine insuti, de ceea ce esti cu adevarat.

Daca stii ca ai nevoie de prezenta oamenilor pentru a nu te mai simti singur, poti sa organizezi o iesire in oras cu unul sau cu mai multi prieteni, intr-un restaurant/pub nou, la cinema, la patinoar, in parc etc., sau poti sa-i inviti pe amici la tine acasa, la masa. Si ca distractia si surpriza sa fie mai mari, roaga-i sa vina, fiecare, cu ceva bun, dar fara sa le zici celorlalti ce va fi. Ai grija ca fiecare sa aduca ceva diferit: unii pot aduce gustari, altii, desert sau bautura. Puteti chiar sa stabiliti de comun acord o tema a intalnirii: o masa vegetariana, delicii cu ciocolata, o cina indiana sau un picnic in gradina.

Daca vrei sa-ti strangi prietenii si iti face placere sa gatesti chiar tu, organizeaza o masa la tine acasa. Probabil ca te va reconforta sa faci meniul, sa mergi la piata si sa stai cateva ore in bucatarie, pregatind bunatati pe care prietenii tai le vor adora, iar tu te vei simti apreciat si iti va creste stima de sine. Daca ti se pare complicat sa gatesti pentru mai multe persoane, poti incerca la inceput doar pentru un prieten sau pentru un grup restrans de prieteni.

Daca nu ai timp sa organizezi o masa cu prietenii, insa le doresti prezenta la tine acasa, este suficient sa-i inviti la o limonada, cu lamaie si zmeura, sau la un ceai infuzat cu felii de portocala si menta. Iti ia cam 5 minute sa le prepari, dar iti va incanta invitatii. Sau foloseste-ti creativitatea pentru a pregati musafirilor ceva la fel de simplu ca o limonada.

Daca vrei sa imparti o masa delicioasa cu prietenii tot fara sa gatesti, pune-le la dispozitie ingrediente ca sa isi asambleze singuri gustarile preferate: rosii cherry, rosii uscate, anghinare conservata, mozzarella, branza cu mucegai albastru, branza brie, crema de branza, prosciutto, mortadella, somon afumat, struguri, mixuri de salata, grisine, bagheta etc.

ceai infuzat cu felii de portocala-min

Daca a nu te mai simti singur inseamna sa fii mai aproape de propria persoana si sa acorzi atentie pasiunilor tale, ia un creion si o hartie, asaza-te intr-un loc linistit si intreaba-te: „Ce mi-ar placea sa fac cu adevarat acum? Ce mi-ar umple inima de bucurie?”. Poate fi vorba despre o activitate practica, cum ar fi sa faci decoratiuni interioare, sa gatesti, sa decorezi torturi sau sa inveti sa dansezi ori sa pictezi.

Incearca sa afli daca nu confunzi sentimentul de a fi singur cu plictiseala. Daca a disparut aceasta traire dupa ce ai inceput o activitate − de exemplu, te-ai dus la piata, te-ai apucat sa gatesti sau sa pregatesti masa −, inseamna ca erai doar plictisit.

Cand te simti singur si crezi ca doar mancarea te va face sa te simti mai bine, cauta sa inlocuiesti acest gand cu altele, rationale, cum ar fi „sunt o multime de alte lucruri care ma fac sa ma simt mai bine”. Ia, apoi, un pix si o hartie si scrie o lista cu tot ce ai putea face pentru a nu te mai simti singur, in afara de a manca − de exemplu, un drum la cinema impreuna cu o prietena sau la cumparaturi, o iesire la o terasa, participarea la o excursie pe biciclete sau vizitarea unei expozitii.

Daca esti genul de om care fuge de propriile dorinte si ai observat ca ai tendinta de a te infometa, incearca sa acorzi atentie si respect corpului tau. El iti va da mesaje legat de momentul cand ar trebui sa mananci. Nu-l ignora! Cu timpul, daca te vei obisnui sa nu ignori foamea, vei invata sa acorzi atentia cuvenita si celorlalte dorinte, pasiuni ale tale.

Cand ai nevoie sa fii singur cu tine insuti, dar sa nu te simti singur, te poti simti minunat daca, de exemplu, culegi legume din gradina sau iti ingrijesti plantele aromatice de pe balcon. A fi aproape de sine aduce pace sufletului, te poate face sa te simti revigorat, fiind aproape de sinele tau autentic, de natura, de preocuparile si pasiunile tale.

Cand te simti singur, e posibil sa te simti si flamand − poate pentru o relatie noua, pentru o mancare din copilarie care sa te aduca mai aproape de casa parinteasca, pentru o activitate noua. Este momentul sa iti acorzi atentie si sa afli ce te-ar face sa te simti hranit cu adevarat.

Descopera mai mult

Asa cum te-am obisnuit de data trecuta, lucrurile nu se opresc aici. Ai nevoie de hrana nu doar pentru trup, ci si pentru suflet. Iar cartile ne vin in ajutor. Cand nu stii exact ce carti te-ar ajuta intr-o anumita situatie cu care te confrunti, e simplu! Ai nevoie de sfaturile unui biblioterapeut.

Micul print Asa cum am spus la inceput, gasesti un ghid de lectura pentru insingurati gata pregatit de Cristina Dragulin pe stroke.ro, plus cateva tehnici foarte utile de biblioterapie.

„Cartile nu trebuie sa fie pentru tine cele care te fac sa uiti ca esti singur si, eventual, sa te izoleze si mai mult de lume. Ele pot fi un instrument eficient pentru a te ajuta sa-ti gasesti calea spre tine insuti, dar si drumul de a «iesi» din sine pentru a te intalni cu ceilalti. In plus, iti vor da idei bune despre cum sa-ti regasesti pofta de viata.”

Iar prima propunere a Cristinei este Micul prinț, de Antoine de Saint-Exupery.
Descopera tot Ghidul de lectura aici.




Daca iti plac vestile bune si noutatile

Buna! Sunt Elena Ceciu, Coach in Psihonutritie.

Vreau sa iti ofer GRATUIT un indrumar pentru schimbare despre mancare si diete, in format PDF. 

Unde sa iti trimit indrumarul?

 

Iti multumesc pentru inscriere!