grabaMotto: „Cand muncim, mancam sau cheltuim fara masura, propria fiinta este cea dupa care tanjim cu adevarat.” (The Gift of our Compulsions, Mary O’Malley)

„Simptomele” traite de cel care face lucrurile in graba

  • Gandesti ca nu iti ajunge timpul pentru cate ai de facut si de aceea mananci in graba.
  • Vrei sa faci mereu mai multe lucruri, astfel ca nu mai ai timp nici sa gatesti.
  • Nu esti multumit de propria persoana si de aceea vrei sa faci mereu altceva, mereu mai mult, ajungand chiar sa mananci pe drum sau in fata calculatorului sau a televizorului.
  • Mananci mereu in mare graba si ai inceput sa ai neplaceri digestive.
  • Gatesti in mare viteza si te miri de ce mancarea nu are gust.
  • Faci totul pe fuga: mergi, lucrezi, mananci, gatesti etc. si nu esti niciodata multumit de rezultate.
  • Gand gatesti, gandul iti zboara la listele de lucruri pe care le ai de facut si uiti sa pui ingrediente sau sari pasi de preparare.
  • Iei masa cu familia din ce in ce mai rar pentru ca ai multe alte lucruri de facut, pe care insa nu le termini niciodata.
  • Esti mereu pe fuga, incat uiti uneori si sa mananci.
  • Ai o stima de sine scazuta, nu te apreciezi, nu ai incredere in tine 100% si de aceea ai tendinta de a face cat mai multe lucruri, dovedindu-ti de ce esti capabil ‒ de exemplu, organizezi mese cu prietenii, gatesti multe feluri de mancare intr-o singura zi sau stai in piata ore intregi pentru a alege cele mai bune fructe si legume.

Incerci mereu sa faci cat mai multe lucruri, cat mai repede; ai de bifat liste intregi pe marginea biroului. Insa odata terminate, nu-ti gasesti linistea, nu te simti fericit decat pentru putin timp. Si nici nu poti fi foarte multumit, pentru ca ai facut totul in graba, iar calitatea a tot ceea ce ai facut a avut de suferit. Chiar si la masa iti bate inima cu putere si esti nelinistit pentru ca te-ai oprit din activitatile tale urgente. Vrei sa faci mereu mai mult pentru ca, de fapt, nu esti multumit niciodata cu ceea ce esti in prezent. Vrei mereu mai mult, mereu altceva. Dar rezolvarea problemei nu consta in ceea ce faci sau in cat faci. Nu te vei simti mai bine decat daca pornesti pe drumul catre propria persoana, catre ceea ce inseamna esenta ta, catre izvorul nesecat de intelepciune si de bucurie pe care il ai in tine.

Ce sa mananci ca sa nu te mai grabesti

Tort de ciocolata cu seminte de rodie-minPentru a incerca sa faci lucrurile pe-ndelete, iti propun o reteta de tort. Vei avea nevoie de rabdare si de atentie, insa rezultatul va fi pe masura efortului tau. Este o reteta care nu te va lasa sa te grabesti sau sa faci vreo greseala. In plus, poti sa imparti tortul cu prietenii tai, care vor fi foarte incantati de ceea ce ai facut. Vei trai astfel o satisfactie si mai mare, pe langa placerea gustului. Gasesti reteta de tort de ciocolata cu seminte de rodie aici.

Tehnici de psihologia comportamentului alimentar pentru cei care se grabesc

Aceste tehnici au ca scop sa te ajute, pe de o parte, sa constientizezi compulsiunea de a face cat mai multe lucruri intr-un timp foarte scurt, precum si cauzele ei. Pe de alta parte, te ajuta sa folosesti aceasta compulsiune in favoarea ta, pentru a te cunoaste mai bine, pentru a fi autentic. Acest lucru te va ajuta sa scapi de dorinta de a face mereu mai mult. Pentru cei care traiesc aceasta compulsiune de a face lucrurile in graba, dar si pentru cei care experimenteaza alte compulsiuni (mananca in exces, fac cumparaturi fara limita, sunt alcoolici, se ingrijoreaza incontinuu sau sunt nedezlipiti de computer) am o veste buna: au dreptul de a simti in fiecare dimineata bucuria de a trai, de a avea acces la izvorul nesecat de intelepciune si creativitate pe care il au in ei insisi. Primul pas este sa isi doreasca sa fie mai aproape de propria persoana, de ceea ce sunt cu adevarat.

Asaza-te dimineata intr-un fotoliu confortabil, cu un creion si o hartie in mana. Noteaza tot ce crezi ca ai de facut azi. Dupa ce ai facut lista, incearca sa evaluezi daca realizarea ei este posibila. Daca ti se pare greu, noteaza in dreptul fiecarei activitati cat timp iti va lua (10 minute micul dejun, 1 ora drumul la serviciu, 3 ore terminarea proiectului de ieri, 6 ore teren, jumatate de ora pregatirea cinei etc.). Iti ajung 12 ore pentru toata lista? Sau ti-ar trebui cateva zile?! Cat esti de realist, asadar, cand iti faci planuri?

Mananci mereu pe fuga pentru ca ai atat de multe lucruri de facut, care nu suporta amanare! Vestea proasta este ca aceasta graba te poate face sa pierzi si mai mult timp decat crezi. Un drum la medic, deoarece te doare stomacul, iti va lua o gramada de timp. Ba mai mult, daca te vei simti rau pentru ca nu acorzi atentia cuvenita meselor, vei ajunge chiar sa-ti incetinesti sau sa-ti intrerupi activitatea. Asa cum acorzi atentie unui obiect vestimentar atunci cand il cumperi sau cand iti alegi o vacanta la mare, tot asa trebuie sa dai atentia cuvenita meselor tale. Ele te tin in viata, ba chiar iti dau energie pentru a face ceea ce iti doresti.

Daca mananci asa cum desfasori orice activitate, adica in graba, incearca sa acorzi mai mult timp pentru mesele tale. Daca micul tau dejun dureaza 5 minute, propune-ti sa stai la masa 10. Daca pranzul iti ia 10 minute, nu te ridica de la masa mai devreme de 20 de minute s.a.m.d. Vei vedea ca, daca inveti sa mananci incet, nu doar te vei simti mai bine. Vei reusi chiar sa faci si alte lucruri pe-ndelete, punand accent mai degraba pe calitate si nu pe cantitate.

Gand gatesti, faci totul pe fuga si pe urma te miri ca mancarea nu prea are gust. Orice aliment este incarcat cu energie, cu informatie. Vei fi uimit, dar mancarea facuta de tine in graba pastreaza mesajul „nu am cum sa fiu gustoasa, daca nu mi s-a acordat suficienta atentie”. Si e normal, pentru ca, din graba, ai uitat sa pui vreun ingredient, nu ai gustat ca sa vezi ce lipseste, nu ai citit bine reteta, nici nu ti-ai pus problema ca un condiment-doua ar schimba gustul in mod simtitor. Cand iti propui sa gatesti, gandeste-te ca va urma sa mananci ceea ce ai pregatit si ca o masa delicioasa, in familie, iti aduce bucurie, relaxare, iti va creste chiar si stima de sine, pentru ca toti ceilalti vor aprecia bunatatile facute de tine.

ciocolata caldaDaca vrei sa te obisnuiesti in a face lucrurile mai incet, cu mai multa atentie si daruire, pregateste macar o masa pe saptamana pentru familia ta. Ce poate fi mai important decat sa gatesti si sa oferi celor dragi o masa plina de arome, care sa va aduca impreuna si sa va ofere cateva momente de relaxare?

Incearca sa mananci mereu ceea ce iti place, fara sa faci, bineinteles, rabat de la calitatea alimentelor. Daca a manca este sau devine o activitate foarte placuta, de ce ti-ai dori ca aceasta sa se termine foarte repede? De ce nu ai zabovi, pentru a te bucura de ea? Incet-incet, vei face loc in viata ta si altor activitati placute, care sunt aproape de sufletul tau, pe care nu vei mai dori sa le desfasori in graba.

Ca sa nu iti mai doresti la nesfarsit altceva si sa te grabesti catre un nou scop, ci sa inveti sa traiesti clipa, „aici” si „acum”, incearca un exercitiu simplu de constientizare, in timpul mesei: imagineaza-ti ca traiesti pe alta planeta si ca ai venit in vizita pe Pamant. Esti foarte curios sa vezi ce e in jurul tau. Uita-te, asadar, la farfuria din fata ta. Ce culoare are? Cum arata mancarea? Cat spatiu ocupa pe farfurie? Ce miros simti? Ia prima inghititura. Iti place? Cum ai imbunatati gustul? Ce condimente ai mai pune? Fii, asadar, pe deplin constient de ceea ce mananci. Vei invata sa fii constient 100% si de alte activitati, pe care vei vedea ca le faci mai incet, dar mai bine. Iar asta iti va aduce satisfactii.

Daca ai tendinta de a face cat mai multe lucruri pentru a-ti dovedi propriile calitati de care, de fapt, te cam indoiesti, invata sa ai mai multa incredere in tine. Pregateste o prajitura si invita-ti un prieten la ceai. Sau la o ciocolata calda cu marshmallows. Se va bucura, va aprecia desertul facut de tine, iar tu vei creste in propriii ochi.

Invata sa-ti acorzi respect. Asa vei ajunge sa te accepti 100% si nu iti vei mai dori sa fii mereu altceva, nu-ti vei mai dori sa faci mereu mai mult. Asta nu inseamna sa te complaci in situatia in care esti si sa te cuprinda lenea. Inseamna sa pornesti in a face ceva pentru ca iti place cu adevarat, pentru ca te reprezinta, pentru ca te face sa te simti implinit ‒ nu pentru ca nu esti suficient de bun in prezent sau pentru ca vrei sa fii altfel decat esti. Daca iti place cu adevarat sa gatesti, gateste! (Chiar si cand crezi ca „nu ai timp”.) Daca iti place sa pictezi, picteaza! Sau du-te la teatru ori la cursuri de dans… Iar cand iti place ceva cu adevarat, de ce te-ai grabi?!

Descopera mai mult

ghid de lectura pentru cei grabitiCa sa inveti sa faci fata evenimentelor de zi cu zi fara sa te grabesti, cartile iti vin in ajutor. Ca sa stii ce sa citesti, Cristina Dragulin, psiholog si biblioterapeut, ti-a pregatit un ghid de lectura pe stroke.ro, prima propunere fiind Elogiu lentorii de Carl Honore:

„Simplul gest de a te aseza pe un fotoliu confortabil si de a citi o carte este un pas spre a opri nebunia grabei din viata ta. Inchide televizorul, radioul, telefonul mobil si calculatorul. Fii sigur ca nu vine nimeni in vizita si ca nu e nimeni acasa macar pentru o ora. Propune-ti sa alungi din minte orice preocupare in acea ora. Vei constata ca, dupa o ora de lectura si liniste, ai mai multa energie si motivatie decat dupa cateva ore de somn. Mintea va fi mai limpede si, incet-incet, vei descoperi ca se poate ca facand lucrurile incet si cu rabdare sa le faci mai bine si mai eficient decat grabindu-te. In plus, paradoxal, vei realiza mai multe facandu-le lent, dar cu un scop clar, decat repede, dar fara busola.

Top 10 Fictiune

Maestrul de go, de Yasunari Kawabata

Sexul ciresilor, de Jeanette Winterson

Minciuni pe canapea, de Irvin D. Yalom

Draga viata, de Alice Munro”

Gasesti tot ghidul de lectura aici, precum si cateva tehnici de biblioterapie dedicate celor care se grabesc.

Acest text face parte din seria de articole tematice pe care le public in acelasi timp cu prietena mea Cristina Dragulin, unde gasiti deopotriva tehnici de psihonutritie si de biblioterapie, precum si recomandari de retete si de carti. Primele articole au fost dedicate celor insingurati si celor indragostiti.

Foto credit deschidere: pixabay.com