Motto: „Cand suntem capabili sa gasim fericirea in activitatile de baza ale vietii noastre – a respira, a ne plimba, a manca, a bea, a ne intinde ca sa dormim – descoperim un secret stravechi, secretul despre cum sa devenim cu adevarat fericiti si in largul nostru in viata.” (Mindful Eating, Jan Chozen Bays)

„Simptome” traite de optimisti

      • Ai tendinta de a vedea mereu partea plina a paharului;
      • Daca nu iti place ce mananci acum la cina, te gandesti ca micul dejun de maine va fi delicios;
      • Daca tocmai ai mancat ceva ce nu corespunde cu ideea ta de dieta, te gandesti ca a fost doar o scapare si ca nu se va mai intampla vreodata;
      • Iti plac mancarurile in culori vii;

    psihonutritie pentru optimisti

    • Iti place sa te gandesti la retete noi, crezand ca urmatoarea pe care o vei face iti va oferi un fel de mancare si mai bun decat ai gatit acum;
    • Visezi cu ochii deschisi ce bunatati vei manca la urmatoarea masa, maine sau peste o saptamana;
    • Daca observi ca te-ai ingrasat, crezi ca in cateva luni vei slabi la loc;
    • Ai, in general, o sanatate buna pentru ca esti preocupat de comportamente care iti mentin sanatatea;
    • Iti place sa iei masa cu prietenii si ai relatii sociale multumitoare;
    • Ai multi prieteni, pentru ca iti place sa vezi partile bune din oameni, si iti face placere sa ii inviti la masa.

    Iti place sa vezi viitorul ca fiind mult mai bun decat prezentul, ceea ce te ajuta sa te deplasezi increzator prin viata. Ai o sanatate buna pentru ca te informezi si iti construiesti obisnuinte pozitive. Dar ca orice lucru in exces, chiar si optimismul, atat de util la prima vedere, iti poate face uneori rau. Asta, pentru ca te poate impiedica sa treci la actiune in prezent, aici si acum, sperand si asteptand ca viitorul sa fie mai bun.

    Viitorul nu este nici bun, nici rau. Este asa cum il construiesti tu. Este suma tuturor alegerilor pe care le faci pas cu pas, zi de zi. O mica doza de realism te poate ajuta sa evaluezi cu mai mare atentie situatiile pe care le traiesti si sa fii pregatit chiar si pentru esec. Asta, pentru ca a esua este doar o lectie, menita sa ne invete mai multe despre noi, despre lume, despre viata. Si intr-o situatie previzionata ca va fi un mare esec, optimismul nu ne poate ajuta deloc.

    Ce sa mananci cand esti optimist

    ce sa mananci cand esti optimistPentru ca marea majoritatea a evenimentelor, a situatiilor de viata, nu sunt pozitive sau negative (in afara de cele catastrofice, de exemplu) si pentru ca ele ascund o multime de nuante, te invit sa savurezi un milkshake cu lapte de cocos. Este un mix de ingrediente cu un gust aparte in care poate vei simti aroma unuia sau a mai multor ingrediente. Dar e foarte posibil sa nu iti dai seama de toate componentele acestei bauturi delicioase (mai ales ca ascunde si un mix de condimente). Exact ca in viata cand iti pui niste lentile prin care vezi doar o parte din adevar. Exista atat de multe detalii, de interpretari, de nuante, incat nu este potrivit sa vezi lucrurile doar intr-un fel.

    La fel cum nu vei cunoaste adevaratele ingrediente din acest milkshake, nu vei sti ce ascunde o situatie, mai ales daca nu ai trait-o. Roaga-ti partenerul sa prepare pentru tine acest milkshake (fara ca tu sa citesti reteta). Sau prepara-l tu si invita-ti partenerul sa-l savureze si sa iti spuna din ce crede ca l-ai facut. Reteta o gasesti aici.

    Tehnici de psihologia comportamentului alimentar pentru optimisti

    Aceste tehnici au ca scop sa te ajute, pe de o parte, sa constientizezi ca esti optimist si atunci cand vine vorba de hranire, diete, nutritie. Pe de alta parte, iti vor aduce o mica doza de realism, cat sucul de la o lamaie verde intr-o carafa cu limonada de menta. Asta, ca sa te indemne sa evaluezi mai bine situatiile inainte de a lua o hotarare si ca sa te determine sa treci mai repede la actiune, nu sa stai sa astepti viitorul acela minunat.

    listaIa o foaie de hartie si ceva de scris si asaza-te intr-un loc linistit. Scrie o lista, cat de mare poti, cu tot ceea ce caracterizeaza comportamentul tau alimentar. De exemplu: iau mereu micul dejun; nu mananc mai mult decat am nevoie; nu fac excese; mananc doua prajituri deodata. Apoi, numara cate comportamente crezi ca sunt pozitive si cate negative. Marcheaza diferit cele doua categorii de comportamente. Daca esti optimist, numarul comportamentelor pozitive va fi mai mare decat al celor negative. Priveste-le pe cele pozitive: sunt utile in orice situatie? Le poti interpreta si altfel decat ca fiind pozitive? Apoi, priveste-le pe cele negative: ai putea sa faci ceva ca sa le inlaturi sau sa le inlocuiesti cu unele pozitive?

    Incearca sa iti amintesti o situatie care ai crezut ca va fi pozitiva, dar nu a corespuns deloc asteptarilor tale. De exemplu, ai crezut ca o reteta e mult mai usoara decat s-a dovedit a fi si ca o vei face repede. Apoi, ai ramas blocat in bucatarie mai mult de una-doua ore. Ce ai gandit si simtit cand ai vazut ca lucrurile nu au mers asa cum le-ai previzionat tu? Ca sa eviti aceste emotii (probabil, nu prea placute), ce atitudine ai fi putut avea fata de situatia din viitor? Poate ca ar fi trebuit sa analizezi mai bine modalitatea de pregatire a tuturor ingredientelor si gradul de dificultate al tehnicilor de gatire folosite; sa iti oferi mai mult timp pentru o reteta facuta prima data.

  •  BLENDER G21
  • Gandeste-te la un eveniment din viitorul apropiat: de exemplu, urmeaza sa iti inviti prietenii la masa. Cum crezi ca va decurge acest eveniment? Esti plin de entuziasm, probabil, astepti momentul cu nerabdare si te gandesti ca totul o sa mearga struna. Asta, daca vei fi organizat si vei analiza tot ceea ce tine de tine: meniul, lista de ingrediente necesare, locul unde le gasesti, ce ai prin frigider/camara si ce ai nevoie de la piata/supermarket, dificultatea retetelor, timpul necesar prepararii. Vei reusi sa ai cate ceva pentru toate gusturile prietenilor tai? Vei reusi singur sa termini la timp tot ce ti-ai propus sa cuprinda meniul? Cat de incantati vor fi prietenii tai de ce ai pregatit pentru ei?Probabil, te gandesti ca in curand te vei apuca de sport sau vei incepe sa tii dieta si esti sigur ca vei arata mai bine. Gandeste-te ca te poti apuca AZI! Ca, de fapt, traiesti mereu un azi neintrerupt si ca nu este un moment mai bun sa te apuci de alergat, dansat, inotat… decat acum.Consideri ca dieta ta este perfecta. Intreaba-te, totusi: exista dovezi pentru sustinerea credintei tale? Ai putea sa aduci imbunatatiri felului cum mananci?lasgna vegetalaEsti foarte increzator cand incerci retete noi, crezand ca partenerul tau va fi si el la fel de incantat. Totusi, nu ai de unde sa stii ce gandeste despre un fel de mancare nou, pana nu il intrebi. Nu ai ce pierde, daca investesti cateva minute ca sa analizezi mai bine situatia. Poate ca nu i-ar placea un pui cacciatore condimentat, dar ar fi incantat sa savureze o lasagna vegetala.Daca obisnuiesti sa gatesti pentru familie, gandeste-te la meniul pentru maine. Scrie pe o foaie lista cu feluri de mancare. Noteaza in dreptul fiecarui fel timpul pe care il estimezi ca iti va lua prepararea lui. Ti se pare o lista realista? Dispui de suficiente resurse de timp ca sa faci tot ce ti-ai propus?

    Cand esti la masa, esti cu gandul in alta parte: ce vei gati maine, la ce restaurant vei merge poimaine. Pentru sanatatea ta, pentru a face alegeri bune si pentru a nu manca mai mult decat trebuie, e necesar sa fii complet prezent la masa. Mintea are nevoie sa experimenteze gustul, aroma, placerea, satisfactia, ca sa evalueze corect ce mancam si, mai ales, cat sa mancam. A fi prezent inseamna sa ai mintea plina, complet plina, de ceea ce se intampla acum. Cand tai legume cu un cutit foarte ascutit, esti atent, daca vrei sa nu-ti tai degetele!

    Pentru a invata sa fii prezent aici si acum, nu cu gandul la ce se intampla in viitor, poti face un exercitiu de constientizare la masa: uita-te ce ai in farfurie si intreaba-te cum a ajuns aceasta mancare la tine pe masa. Incearca sa-ti imaginezi cine a cultivat legumele, cum le-a ingrijit, cum le-a cules. Apoi, cine le-a cumparat, cine le-a adus la piata de unde le-ai luat si cine ti le-a vandut? Asa poti fi constient de toate implicatiile mancarii pe care o ai in farfurie si poti invata sa analizezi lucrurile mai in detaliu.

    Pentru a fi realist si pentru a lua cele mai bune decizii, este necesar sa fii sincer cu tine. Intotdeauna. Pentru asta, deseori te ajuta intrebarea: de ce am nevoie cu adevarat in acest moment? De o plimbare, de o masa hranitoare, de odihna, de un fruct zemos, de un pahar cu apa, de o pasiune noua etc.

Foto credit umbrele si lalale: pixabay.com

Descopera mai mult

optimismul inteligentVa invit acum sa continuati calatoria pentru a va gasi echilibrul intre optimism si pesimism consultand ghidul de lectura al Cristinei si, bineinteles, tehnicile de biblioterapie create special pentru optimisti. Prima recomandare de lectura a Cristinei este Optimismul inteligent, de Alain Braconnier. Pe celelalte le gasesti aici.

„Desigur, optimismul are o multime de beneficii. Insa, aici ma refer in special la optimismul excesiv care nu mai percepe potrivit realitatea si care eventual o neaga, deci ajunge sa fie un optimism ireal. Când se intâmpla asta, el devine periculos atât pentru sine, cât si pentru ceilalti. Cartile ne pot ajuta sa gasim echilibrul dintre optimism si pesimism, sa privim intreg paharul, sa vedem jumatatea plina, dar si jumatatea goala si sa ne propunem nu sa consumam partea plina, ci sa umplem partea goala.”

Ce zici de un club de lectura ideal pentru optimisti sau de un colt de lectura pentru sufletul tau? Citeste asadar mai mult pe stroke.ro.