Motto: „Daca sunt rau pentru ca nu-mi urmez dieta perfect, atunci tu trebuie sa fii cu adevarat rau pentru ca nu o urmezi deloc!” (Nourishing Wisdom, Marc David)

„Simptomele” traite de cel care cauta sa faca lucrurile perfect

  • Esti mereu in cautarea dietei perfecte.
  • Vrei sa ai corpul perfect si de aceea controlezi tot ceea ce mananci din punctul de vedere al caloriilor, proteinelor, grasimilor, glucidelor, vitaminelor etc.
  • Crezi ca dieta ta trebuie sa fie perfecta, dar acest lucru iti aduce frustrare, limitari, suferinta.
  • Vrei sa gatesti perfect, dar te miri ca nu iti iese mancarea neaparat gustoasa (sau poate, de fapt, e foarte gustoasa, dar standardele tale sunt mult prea ridicate!).
  • Cautarea dietei perfecte te face sa te simti lipsit de energie si iti muta atentia de pe activitati care te-ar face sa te simti cu adevarat implinit.
  • Pentru ca esti un perfectionist, orice incalcare a regulilor, de exemplu a celor legate de cura de slabire pe care ai ales sa o urmezi, te face sa te simti rusinat, vinovat si, ca urmare, sa te autopedepsesti.
  • Vrei sa iti iasa toate lucrurile perfect si de aceea stabilesti standarde foarte ridicate atat pentru sine, cat si pentru dieta ta.
  • Dieta perfecta pe care o urmezi cu strictete te face sa te simti din ce in ce mai singur, deoarece iti limiteaza iesirile cu prietenii.
  • Ii judeci aspru pe ceilalti care nu urmeaza si ei dieta perfecta.

G21

Intreaga ta viata este dominata de un gand: cum sa faci lucrurile perfect? Cum sa gasesti dieta perfecta? Cum sa ai sanatatea si corpul perfecte? Pentru asta, stabilesti standarde inalte, greu de atins, care iti aduc frustrare si suferinta si duc la abuz de sine (diete hipocalorice, exercitii epuizante, infometare etc.). Dar toate acestea ascund de cele mai multe ori frica de moarte si promisiunea (falsa!) ca, daca gasesti dieta perfecta, vei accede la nemurire.

Ce sa mananci ca sa uiti de dorinta de a face lucrurile perfect

De data aceasta, am ales o reteta care iti ofera o mare libertate in realizarea ei. Asta inseamna ca nu e nimic foarte strict si ca e cazul sa-ti folosesti creativitatea. Uita de reguli, simte-te liber si lasa-te in voia intuitiei si… a gustului!

Tortilla cu legume_blog-minIncearca, asadar, o tortilla cu legume. Ce poate fi mai reconfortant decat o mana de legume rase (alese dupa voia propriului gust si a starii de moment!) si stropite cu un dressing racoros de iaurt si lime? Alege legumele preferate (eu propun castraveti, varza, ardei gras, morcovi, dar poti folosi, de exemplu, varza rosie, avocado, rosii cherry, dovlecei, porumb, salata iceberg, fasole neagra, masline, ceapa verde sau rosie etc.)

Iar in loc de sosul propus de mine, poti folosi, de exemplu, humus, alegand, bineinteles, legumele care ti se par ca se potrivesc cu el sau avocado foarte copt, zdrobit si amestecat cu cateva picaturi de suc de lamaie. Poti citi reteta pe retete.mananc-inteligent.ro.

Iar daca ai chef sa mananci carne, ai, de asemenea, o multime de variante. Ce zici de niste lipii cu somon la gratar sau cu niste pui cu chutney de mango si ceapa verde?

Tehnici de psihologia comportamentului alimentar pentru cei care isi doresc sa faca totul perfect

Aceste tehnici au ca scop sa te ajute sa constientizezi daca esti un perfectionist, daca esti mereu in cautarea dietei si a corpului perfecte, sa intelegi ce implica acest lucru si sa iti ofere cai pentru a te detasa de dorinta de a face mereu lucrurile perfect.

Consideri ca dieta pe care o urmezi trebuie sa fie perfecta si orice abatere de la ea te poate ingrasa sau/si imbolnavi. Dar acest lucru iti provoaca multa tensiune si frustrare. Incearca un exercitiu, care ti se va parea la inceput inacceptabil si foarte greu. Timp de doua luni, urmeaza dieta… fara nicio dieta. Cu alte cuvinte, uita de restrictii, reguli fixe si limitari in gandire. Incearca doar sa iti asculti corpul pentru a intelege de ce ai cu adevarat nevoie si relaxeaza-te in timp ce mananci. Scrie ce simti inainte de a te apuca de acest exercitiu, apoi la sfarsitul perioadei.

buchet de loboda_mananc inteligentDieta mea trebuie sa fie perfecta.” Aceasta este o credinta toxica nutritionala, care trebuie identificata si inlaturata. Incercarea de a tine dieta perfecta nu are sorti de izbanda, in plus ne ia din energia si din forta vietii pe care am putea sa le folosim in alte scopuri pentru a ne simti impliniti. Aceasta credinta toxica poate fi inlocuita cu ganduri rationale, pozitive, care sa ne scoata din inchisoarea autoimpusa care ne apasa sufletul: „Dieta mea nu este perfecta, este insa dieta care ma face sa ma simt bine in pielea mea, sa imi gasesc echilibrul nutritional, sa fiu plin de energie”; „Dieta mea nu este perfecta, dar este exact ce am nevoie acum, in functie de varsta mea, de mediul in care traiesc, de anotimp, de provocarile de sanatate cu care ma confrunt; cum corpul meu este mereu in schimbare, si dieta mea se va schimba in functie de nevoile mele, deci nu exista o dieta perfecta”.

Cauti dieta perfecta pentru ca crezi ca iti va asigura corpul perfect, viata perfecta, sanatate si… nemurire. Este o iluzie, caci indiferent cat de sanatos ai manca si cat sport ai face, corpul va ajunge, mai devreme sau mai tarziu, sa se degradeze. Este un lucru bun sa ai grija de tine, sa mananci ceea ce iti face bine, dar nu sa faci din asta obsesia ta, activitatea ta principala, scopul vietii tale. Relaxeaza-te! Incearca sa privesti fiecare clipa care va urma in viata ta cu curiozitate si cu detasare. Numai asa vei accede la izvorul de intelepciune si de bucurie pe care il porti in tine.

Cauti sa faci lucrurile perfect − sa tii cura de slabire perfecta, sa gatesti perfect, sa faci sport la perfectiune −, pentru ca crezi ca nu esti suficient de bun, ca nu poti fi iubit. Acestea sunt credinte false care apar deoarece ne-am alienat de noi insine si am pierdut contactul cu sacrul. In incercarea de a ne reconecta la intreg, de a ne spune ca putem fi iubiti, de a vedea cine suntem cu adevarat, cautam „zei falsi”, sub forma substitutelor simbolice: „dieta perfecta”, „corpul perfect”, alcoolul, dependenta de unele alimente etc. Gandeste-te si scrie pe o hartie lucruri pe care le faci zi de zi si care te ajuta sa te simti ca esti suficient de bun, sa te simti bine cu tine insuti. Si afla ca iubirea adevarata este neconditionata: nu trebuie sa faci lucruri marete ca sa fii iubit (sa faci exercitii fizice epuizante sau sa te infometezi tinand cine stie ce diete care de fapt ti-ar afecta sanatatea − fizica si mintala).

pranzul perfectIti place sa faci lucrurile perfect, asta inseamna totodata sa detii controlul. De exemplu, vrei sa pregatesti pranzul perfect pentru o masa cu prietenii. Faci liste cu meniul, ingredientele necesare, te duci la cumparaturi, gatesti din timp, pentru ca masa sa fie la ora la care ai hotarat. Ce-ar fi sa cedezi o parte din control? Invita-ti partenerul sau pe unul dintre prieteni sa pregateasca unul din felurile de mancare, dar fara sa stii despre ce va fi vorba. Va fi o surpriza si pentru tine, si pentru ceilalti. Gandeste-te si la alte ocazii in care ai putea sa cedezi controlul. Va fi greu la inceput, dar marile schimbari se fac cu pasi mici, de bebelus.

Cauta dieta care iti face bine, nu „dieta perfecta”. Si incearca sa nu vezi lucrurile doar in alb si negru. Este posibil ca, la un moment dat, sa iti doresti sa mananci un aliment care nu face parte din dieta pe care ai ales-o. Asta NU inseamna ca ai renuntat la dieta. Asta poate insemna ca corpul tau a avut nevoie la un moment dat de acel aliment. Mananca-l relaxat, pe deplin constient de ceea ce se intampla in corpul tau, atent la miros, gust, aroma si, neaparat, fara mustrari de constiinta. Altfel, acestea pot crea mai multa toxicitate in organism decat alimentul insusi (daca este unul considerat nesanatos).

Dieta pe care ti-ai impus-o vrei sa o respecti cu strictete, fara vreo abatere, fara vreo greseala, caci vrei sa faci totul perfect. Dar acest lucru iti poate restrange relatiile sociale, caci nu vei mai putea sa iei masa cu prietenii in oras si nici chiar cu partenerul. Pierderea relatiilor sociale iti va aduce foarte multa suferinta. Oare merita? Ia un creion si o hartie si intocmeste o lista cu prioritati, pe verticala. Ce e cel mai important pentru tine? Apoi, in dreptul fiecarui item, pe orizontala, noteaza la ce trebuie sa renunti pentru a obtine lucrul respectiv. Reciteste a doua zi de dimineata lista facuta si gandeste-te daca ai schimba ordinea activitatilor, daca ai schimba prioritatile.

Iti place sa faci lucrurile perfect, inclusiv sa iti pregatesti mancarea cu foarte multa atentie: verifici mereu cate calorii ai la fiecare masa, ce nutrienti are mancarea pe care o mananci, ce beneficii iti aduce. Dar acestea sunt doar detalii cantitative. Pentru o hranire adevarata nu poti ignora dragostea, atentia cu care este pregatita hrana, apoi mancata, celebrarea mesei, placerea gustului, sentimentul de implinire pe care ti-l da o masa de calitate, bucuria de a imparti mancarea cu cei apropiati. Fa urmatorul exercitiu: incearca sa mananci macar o masa pe zi, la care sa nu urmaresti detalii de ordin cantitativ, dar pe care sa o imparti cu apropiatii. E suficient chiar sa iei o gustare impreuna cu colegii sau, in weekend, sa-ti inviti prietenii la ceai. Bucura-te din plin de aceste momente si nu te mira daca mancarea ti se va parea mai gustoasa.

Ai ales sa urmezi un stil de viata care ti se pare perfect. Dar cand ti se intampla sa incalci din regulile sau standardele stabilite (de exemplu, sa mananci ceva interzis), te critici aspru, te judeci si, ca urmare, te autopedepsesti (de exemplu, nu mananci pana a doua zi sau mananci ceva ce nu iti place). Din pacate, stabilirea unor standarde foarte inalte, greu de atins, si a unor reguli imposibil de respectat, care insotesc intotdeauna perfectionismul, duc la abuz de sine. In acest caz, e de preferat sa pornesti intr-o calatorie de acceptare de sine, de descoperire a propriilor calitati, dar si nevoi, pentru a invata sa te iubesti, sa te pretuiesti si sa ai grija cu adevarat de tine (in niciun caz fortandu-ti limitele!). Pentru inceput, fa un jurnal in care sa notezi toate calitatile pe care crezi ca le ai. Apoi roaga-ti prietenii sa iti zica ce calitati cred ei ca ai si noteaza-le in jurnal si pe acestea. Reciteste-le din cand in cand si completeaza lista. Daca un cunoscut ar avea aceeasi lista de calitati, nu l-ai aprecia? Ai mai avea tendinta sa-l judeci si sa-l critici? Daca nu, atunci cum ai putea sa nu te apreciezi pe tine?

Care crezi ca este lectia de viata pe care trebuie sa o inveti despre tine avand in vedere ca ai tendinta de a face mereu lucrurile perfect? Faptul ca esti mereu in cautarea dietei perfecte, de exemplu, poate insemna ca nu esti multumit cu tine insuti sau ca nu te cunosti suficient, ca nu stii de fapt care iti este menirea sau ce te-ar face sa te simti implinit. Cauta sa afli ce se ascunde de fapt in spatele dorintei de a face lucrurile perfect. Intreaba-te: ce imi doresc eu cu adevarat? Ce m-ar face intr-adevar fericit? De ce am nevoie sa ma simt implinit? De ce anume am nevoie ACUM? (Probabil, nu neaparat de „o silueta perfecta” ori de „o masa perfecta” – cu X calorii, Y proteine si Z vitamine, ci de o vacanta la munte sau de o masa cu iubitul la restaurant).

Descopera mai mult

ghid de lectura stroke.roCe sa citesti daca te recunosti ca esti perfectionist? Te invit sa studiezi ghidul de lectura si tehnicile de biblioterapie propuse de Cristina pe stroke.ro.

„Cartile te pot ajuta sa constientizezi toate trasaturile de personalitate si toate actiunile tale care au ajuns sa-ti domine viata si sa te determine sa te indepartezi de nevoile si de dorintele tale autentice. Scopurile pe care ti le propui trebuie sa fie suta la suta ale tale, nu ale altora, iar standardele pe care ti le impui atunci când faci ceva trebuie sa fie realiste. Nu spune nimeni ca nu trebuie sa-ti testezi limitele, insa e nevoie sa faci asta fiind constient ca este ceea ce iti doresti tu si doar tu. Daca ti-este teama tot timpul ce vor spune altii, cum te vor privi si ce vor crede despre tine, nu esti pe drumul cel bun. Tu trebuie sa fii impacat cu tine insuti si autentic in primul rând fata de tine.”

Prima recomandare a Cristinei este Control imperfect. Lupta noastra continua cu puterea si renuntarea, de Judith Viorst.

Gasesti tot ghidul de lectura pe stroke.ro.