Mananci intotdeauna exact cat ai nevoie? Si te ridici de la masa usor si plin de energie? Daca da, felicitari! Poti spune ca ai un stil de viata sanatos.

Daca nu, felicitari ca ai ales sa citesti acest articol! Iti voi impartasi o poveste. O poveste despre ce ar insemna stil de viata sanatos.

Ce ar fi trebuit sa faca Oprah Winfrey pentru un stil de viata sanatos

Am gasit povestea, intr-o carte draga mie. De aici,  am invatat o multime de lucruri de psihonutritie. Am citit asadar in ”The Gift of Our Compulsions”, de Mary O`Malley, despre ce a facut Oprah Winfrey cand a primit critici la una dintre cartile sale. Ce crezi ca a facut? A mancat paste toata noaptea.

Intr-o discutie in timpul unuia dintre show-urile ei cand povestea acest eveniment, a recunoscut ca, de fapt, nu ii era foame. Si nu ar fi trebuit sa manance.

stil de viata sanatos

In plus, interlocutorul sau i-a explicat ca ar fi trebuit sa isi permita sa simta emotii. Chiar daca erau de tristete, furie, deznadejde. Toate aceste emotii neplacute erau firesti, de altfel, in acea situatie. 

Iar stil de viata sanatos nu inseamna doar sa mananci bio, sa dormi suficient si sa faci sport. Stil de viata sanatos inseamna sa te bucuri si de sanatate emotionala.

Oprah a raspuns ca foloseste tehnici de management al stresului (merge la sala). Nu intelegea la ce i-ar folosi sa se confrunte cu sentimente atat de neplacute. De ce sa accepte o stare emotionala proasta?

Pentru ca, altfel, mancam peste masura, facem cumparaturi ore in sir, consumam alcool, muncim fara oprire. Si ne indepartam de idealul de stil de viata sanatos.

Cu alte cuvinte, energia uriasa pe care o blocam, nedorind sa ne ascultam propriile simtaminte, iese la suprafata in alt fel:

Toate acestea sunt compulsiuni care nu fac altceva decat sa poarte un mesaj.

Asta, pentru a ne ajuta sa ne intoarcem la noi insine.

Ne ajuta  sa fim autentici.

Ne ajuta sa traim cu adevarat experientele care ne sunt date si din care, evident, invatam mereu ceva.

Ce sunt compulsiunile

Psihonutritia ne ajuta sa vedem legatura dintre  modul cum mancam in exces si experiente ”nedigerate”. La fel cum o mancare stricata tinde sa iasa la suprafata, si experientele nedigerate ies la suprafata sub forma compulsiunii de a manca.

Daca o persoana mananca in exces, poate nu-si da voie sa simta o dezamagire.

Dezamagirea ca nu primeste suficienta afectiune de la partener, de exemplu.

Insa psihonutritia, sau food psychology, ne ajuta sa constientizam adevarata cauza a faptului ca mancam in exces.

Compulsiunile nu sunt dusmanii nostri, daca stim sa le ascultam. Daca stim sa le acordam atentia cuvenita.

Daca ne opunem lor (”Nu, nu, de data asta nu voi mai manca toata ciocolata!”), se vor intoarce cu o si mai mare putere.

Cu cat ne opunem mai tare, cu atat le vom face si mai puternice. Nu, asta nu inseamna sa ne abandonam cu totul in mainile lor.

Despre ce ar trebui sa facem cu compulsiunile, intr-un articol viitor.

Psihonutritia sau Food Psychology te ajuta sa-ti imbunatatesti relatia cu mancarea. Te ajuta sa ai o imagine de sine sau o stare emotionala mai buna. Investeste  in propria persoana parcurgand acum un nou program de dezvoltare personala. Este vorba despre”(Re)Imprieteneste-te cu mancarea! Si cu tine insati”. Cartea si audiobook-ul le poti gasi exclusiv aici.