Deseori aud in jurul meu fraze de genul “lupt cu nu-stiu-ce obisnuinta, dar degeaba! Nu reusesc sa scap de ea”. Este vorba despre bine-cunoscutele obisnuinte de tipul: fumat, baut, mancat peste masura, mancat SEARA peste masura, ne-mancat de dimineata, mancat dulciuri, rontait in nestire in fata televizorului etc. (Mie-mi spui?, ma-ntreb retoric in gand. Parca n-as sti ce greu e sa fac sport sau sa mananc mai putina ciocolata).

© Igor Mojzes | Dreamstime.com

Ramasesem datoare cu o explicatie legata de ce ar trebui sa facem cand vrem sa scapam de obisnuinte. Noroc ca am citit una dintre cartile profesorului meu de food psychology, Marc David.

Sa nu v-asteptati la vreo pastila magica sau la vreo vraja. E vorba de munca, dar nu asa la intamplare, ci de una inteligenta si cu rezultate.

Ei bine, mai intai trebuie sa stim ca obisnuintele sunt de doua feluri: una e sa fii obisnuit sa te duci la sala si alta e sa fumezi, nu? E vorba, de fapt, de doua tipuri de obisnuinte: pozitive si negative.

Se numesc asa in functie de calitatea experientei pe care o traiesti in raport cu ele – experienta fiziologica si emotionala.

Obisnuintele negative se formeaza usor si repede, fara prea mare efort, ne consuma energia organismului, ne aduc placere imediata, dar au consecinte de nedorit pe termen lung, care ne afecteaza fizic si emotional.

Ei bine, sa mananc desert dupa fiecare masa ma face sa ma simt bine, pe moment, dar pe termen lung o sa aduca exact ce-mi doresc mai putin: kilograme in exces, carii si boli corelate cu supraponderabilitatea (cum ar fi, de exemplu, cele de inima).

Obisnuintele pozitive se formeaza mai greu, in timp, cu efort, sustin functiile corpului, ne aduc consecinte durabile, pe termen lung. E greu sa imi fac un program de mers la sala, insa odata formata aceasta obisnuinta, ma va ajuta sa-mi mentin sanatatea si sa am o stare de spirit excelenta.

Ce facem cand vrem sa scapam de obisnuintele negative? Cei mai multi dintre noi suntem stresati cand ne gandim la ele si, pentru ca le vedem ca pe ceva rau, incercam sa luptam cu ele.

Din nefericire, lupta este ca si pierduta. Cu cat vom lupta mai mult, cu atat aceste obisnuinte vor deveni si mai puternice. Sigur ati intalnit oameni care incercau sa slabeasca si nu reuseau, spunand ca nu au suficienta vointa. Nu cantitatea de vointa este problema, ci tipul!

Ca si obisnuintele, exista vointa pozitiva si negativa. Vointa negativa presupune sa vrei sa scapi de o obisnuinta pentru ca ti-e frica de ceva; in plus, aplici strategii stresante.

Vointa pozitiva presupune in primul rand sa accepti obisnuinta, apoi sa o confrunti, cu inteligenta.

Mi se pare graitoare metafora zisa de Marc David: vointa negativa e ca o maimuta care are un ciocan in mana: reuseste sa bata un cui, dar nu are suficienta inteligenta pentru a construi ceva. Vointa pozitiva e ca un om care are ciocanul in mana si il foloseste cu inteligenta.

Ei bine, inteligenta ne ajuta sa ne atingem scopurile: avem clar in minte o tinta, ne concentram asupra ei, nu ne lasam distrasi, facem toate eforturile in sensul atingerii scopurilor.

Ideea e ca nu putem realiza nimic din frica, fiind stresati si suparati. Orice strategie de vindecare, care este stresanta, duce la esec.

Vreau sa slabesc nu din frica de boala, nu pentru ca nu m-as suporta, ci pentru ca vreau sa fiu sanatoasa, sa ma simt bine in pielea mea – pare acelasi lucru? Nu, conteaza sa sesizezi diferenta si sa gandesti intotdeauna in termeni pozitivi.

In concluzie, vrei sa schimbi o obisnuinta?
1) Accepta ca ai aceasta obisnuinta (nu-ti cauta scuze!)
2) Fa o lista cu posibilele consecinte negative pe termen lung
3) Fa o lista cu toti factorii care te-ar putea ajuta sa scapi de ea
4) Stabileste un scop clar, inainte sa te apuci de treaba
5) Gaseste-ti motivatii in termeni pozitivi, ca sa-ti atingi scopul
6) Concentreaza-ti eforturile pentru atingerea scopului – fii perseverent, ai rabdare, nu te lasa pe tanjala
7) Ai esuat? Fa o pauza, relaxeaza-te si apuca-te de treaba din nou, nu inainte de a-ti reconsidera strategia.

Dificultati cu care m-am confruntat la redactarea acestui material :):
– Am fost nevoita sa trec in revista obisnuintele mele negative si pozitive. Nu mi-a fost deloc usor sa ma confrunt cu partile mele mai putin frumoase;
– Sunt in negocieri cu mine pentru a alege una dintre obisnuintele mele negative si sa-i aplic tehnica de mai sus 🙂
– Nu am stiut cum se scrie corect cuvantul “tanjală” (eu l-as fi scris „tanjeala”);

Acest material apartine in exclusivitate autorului. Prin urmare, puteti prelua informatii doar pentru dezvoltarea personala si in niciun caz pentru comunicarea publica.

Foto: © Igor Mojzes | Dreamstime.com; Pixabay.com