Sa zicem ca esti la dieta. Tocmai ai mancat ceva ce consideri ca nu trebuia (5 tablete de ciocolata!). Simti ca te-ai sabotat si ca toata ziua de dieta e ratata. Poate, chiar toata saptamana! Ca nu mai are rost sa te abtii, daca tot ai mancat gresit.

Si iti dai voie sa mananci orice. Alimente interzise, in general. Insa te napadesc mustrarile de constiinta.

Un val de ganduri negative iti inunda mintea. Te critici. Te certi. Te simti vinovata si rusinata.

Ei, bine, gandurile astea nu te ajuta la nimic:

  • nu anuleaza efectul greselilor tale;
  • nu reduc numarul caloriilor;
  • nu te impiedica sa faci greseli data viitoare;
  • nu te ajuta sa iei decizii mai bune, dimpotriva;
  • creeaza stres in organism. Si asta inseamna randament metabolic scazut (tii dieta degeaba, ca nu scazi in greutate pe masura eforturilor tale). Si chiar favorizeaza aparitia unor boli;
  • iti fura din energia pe care ai putea sa o folosesti in mod constructiv.

Stiu. Gandurile critice pur si simplu iti apar in minte, parca fara voia ta. Dar hai sa vedem cum am putea sa scapam de ele, sa prevenim aparitia lor sau sa le infruntam.



La dieta: 7 pasi ca sa nu te mai invinovatesti dupa ce ai mancat ceva interzis

1. Gaseste-ti o mantra pe care sa o folosesti cand traiesti o stare neplacuta. E posibil sa o stii deja, dar sa nu-ti fi dat seama de ea. Poate fi ceva de genul: „Reusesc” sau „Invat din greseli”. Si dupa ce ai descoperit-o, in loc sa le dai voie gandurilor negative sa te ia cu asalt, rosteste mantra. In gand sau cu voce tare. E ceva ce te motiveaza sa mergi mai departe si sa nu te lasi prada deznadejdii.

2. Daca totusi iti rasuna in minte gandurile astea neplacute, incearca sa le proiectezi in afara. Imagineaza-ti ca vin de la o persoana care sta in fata ta. Cum ai reactiona? Ce i-ai spune? Cred ca totusi nu ai lasa-o sa-ti spuna verzi si uscate. Si i-ai tine piept.

3. Cand incepi sa te invinovatesti, sa-ti adresezi critici in minte, ia o pauza. Opreste-te din activitatea pe care o desfasori si ofera-ti cateva minute de liniste si relaxare. Daca iti este greu, priveste ceva placut in jurul tau: ghiveciul cu panselute sau cu rozmarin de pe pervaz. Copacii de-afara. Formele pe care le fac norii pe cer. Asculta ciripitul pasarelelor. Ma rog, sigur gasesti ceva cu care sa iti creezi o stare placuta.

4. O alta varianta este sa traiesti exact emotiile momentului. Auzi vocea critica? Ce emotii iti produce? Nu incerca sa le blochezi sau sa fugi de ele. „Da, ma simt vinovata, trista, suparata. Recunosc, sunt emotiile mele. Si nu incerc sa fug de ele.” Desi pare ca simti durere si ca durerea va dura la nesfarsit, sa stii ca durerea trece si ca vei ajunge intr-un loc unde gandurile critice nu vor mai avea putere asupra ta. Concentreaza-ti atentia pe respiratie. Atat.

dieta

5. Cauta sa faci ceva util. Util pentru propria persoana. O activitate prin care sa ai grija cu adevarat de tine. Iesi la plimbare. Citeste din cartea preferata. Fa-ti un ceai aromat. Du-te la film sau la o sedinta de masaj. Intalneste-te cu prietenii. Apuca-te de pictat. Numai tu stii ce poti face pentru tine ca sa te simti minunat.

6. Fa o lista cu propriile calitati. Pune-o undeva la vedere, in fata biroului. Arunca o privire pe ea ori de cate ori incepi sa te critici. Nu-i asa ca, de fapt, esti o persoana minunata? De ce sa te critici?

7. Vorbeste cu tine ca si cum ai vorbi cu cel mai bun prieten, in momente mai putin placute. Ce i-ai spune? Cum l-ai linisti? Daca poti sa-ti sprijini prietenul la ananghie, sigur te poti sprijini si pe tine. Ei, bine, esti pentru tine cel mai bun prieten!

Din ce am scris mai sus, nu trebuie sa intelegi: „Ah! Pot manca orice, oricand, fara sa ma critic.” Da, poti manca orice, oricand, daca esti 100% responsabil pentru faptele tale, daca ti le asumi si nu te dojenesti dupa aceea.

In rest, este o problema de optiune. Pana la urma, e necesar sa mananci ce iti face bine, ce te face sa te simti bine in pielea ta. Iar daca iti impui niste reguli pe care le incalci o data, trebuie sa fii responsabil, cum am zis, pentru alegerile tale. „Aleg sa mananc acum o inghetata. Da, stiu ca imi aduce calorii in plus, dar este momentul meu de rasfat si nu voi renunta la el. Asta nu inseamna ca am renuntat la dieta nici macar pentru restul zilei. Imi voi savura linistit inghetata si nu ma voi dojeni dupa aceea, avand in vedere ca a fost alegerea mea.”

Sursa de inspiratie: http://www.mindful.org/

Foto credit: Pixabay.com

Voi obisnuiti sa va criticati pentru greselile pe care le faceti? Cat de des? Cat de aspru? Va invit sa ne impartasiti din experienta voastra. Fiecare idee cred ca este pretioasa.

Gandeste altfel 3