Exista o multime de mituri cand vine vorba de dieta, de slabit.

Exista o multime de diete, care-ti tot spun ce sa mananci si ce nu. Si ce sa visezi noaptea.

Pana la urma, trebuie sa ne gasim propriul adevar… nutritional.

Nu poate sti altcineva ce ingrediente ne fac bine si cum putem slabi.

Totusi, iata cateva idei care ne pot orienta un pic cand ne-apuca pofta de… dieta.

La dieta – ce nu merge

la dieta - ce nu merge

1. Sa mananci foarte putin. Sa te infometezi.

Este foarte adevarat ca, daca mananci mai putin, slabesti. Incontestabil.

Dar daca mananci insuficient pentru organism, daca nu-ti asiguri nutrientii, nu vor intarzia sa apara si problemele de sanatate.

In plus, corpul va avea „reactia de supravietuire”. Adica, creierul, cand vede ca nu primeste mancare, da comanda… sa se faca provizii suplimentare (stocarea grasimilor, incetinirea arderii caloriilor). Ca sa fie si mai clar. Ce faci daca urmeaza sa naufragiezi pe o insula pustie? Pai, iei cat mai multe provizii cu tine, de pe vapor.

2. Sa mananci frecvent, pentru a creste puterea metabolica.

De fapt, cercetatorii au ajuns la concluzia ca nu este vreo diferenta in modul de ardere a caloriilor daca mananci 3 mese sau 8 mese pe zi.

Deci nu o sa arzi mai multe calorii. O sa le acumulezi. Pentru ca ai mancat des si, per total, mult.

3. Sa mananci portii mici si des, pentru a nu simti foamea.

Ei bine, aici te poti pacali. Ajungi sa mananci poate mai mult decat la o masa normala, atunci cand ti-e foame.

In plus, foamea asta nu apare asa, degeaba. Nu e o inventie a corpului care sa ne sacaie, sa ne dea batai de cap. Nu e ceva de care sa fugim si sa ne-ascundem prin frigider, prin camara cu provizii.

Este exact semnalul de care avem nevoie de la propriul corp pentru a sti ca a venit momentul sa mancam. Si el, corpul, stie cel mai bine.

4. Sa gandesti ca esti mult mai gras decat esti in realitate.

Aici va las sa va delectati cu un articol :).

5. Sa tii dieta dupa dieta, la nesfarsit.

Probabil, e nevoie, de fapt, sa-ti gasesti adevaratul scop in viata.
Sa gasesti adevaratele cauze care te fac sa crezi ca iti doresti sa tii dieta. Poate iti lipsesc dragostea, atentia, implinirea pe plan profesional.

La un workshop tinut de profesorul meu Marc David, coach in psihonutritie, o tanara a cerut specificatii clare despre ceea ce ar trebui sa manance si ce nu, sustinand, totodata, ca nu a gasit dieta perfecta, pana acum.

Ce credeti? Ca Marc i-ar fi spus dieta perfecta? Nu! I-a spus ca dieta perfecta ascunde o teama secreta sau o promisiune nerealista pe care ne-am facut-o noua insine.

Ce credeti ca s-a intamplat?

Tanara a izbucnit in plans.

A avut marea revelatie, printre lacrimi: de ce a tinut dieta atat de multi ani?

Si-a vazut mama distrusa de cancer, iar cand a murit, s-a simtit abandonata.

Atunci si-a promis ca, daca va urma dieta perfecta, nu va ajunge in aceeasi situatie ca mama ei.

Dieta era, asadar, promisiunea falsa pentru sanatate si supravietuire.

Gasiti mai multe idei si exemple in programul de dezvoltare personala ”(Re)Imprieteneste-te cu mancarea! Si cu tine insati”.

La dieta – ce merge

la dieta - ce merge

1. Sa faci ceea ce-ti place cu adevarat.

Te vei umple cu o energie debordanta, care fie iti va creste puterea metabolica, fie iti va muta atentia pe alte activitati. Pe cele care te implinesc.

2. Sa fii in acord cu tine insati.

Asta inseamna echilibru trup ‒ minte ‒ suflet. Si nu e usor. Dar e necesar.

Acorda-ti macar cateva minute, zilnic, pentru a fi aproape de tine insati.

Iar daca iti gasesti o forma de meditatie, cu care rezonezi, cu atat mai bine.

3. Sa ai incredere in semnalele venite de la propriul corp.

Asa cum am spus, el stie cel mai bine:
– cand ti-e foame
– cand te-ai saturat
– de ce ingrediente ai nevoie
– ce-ti face rau

Cine ar putea sti, in afara de mine, ca-mi fac rau vinetele? Sau ca ma apuca durerea de stomac atunci cand mananc creme brule?!

Trebuie doar sa-ti pleci urechea asupra corpului tau. Si sa ai incredere. Doar atat.

4. Sa inviti placerea la masa.

Nu manca ce nu-ti place.

Iar daca-ti place ceva, fii atent la masa cand nu mai simti placere. Si opreste-te! Nu are sens sa mananci mai mult.

Natura ne-a programat sa cautam placerea si sa evitam durerea. Ca pe orice fiinta de pe Pamant.

De ce m-as chinui pe mine insami cu o mancare care nu-mi place? E ca si cum mi-as cumpara o rochie oribila. Sau o masina roz.

5. Sa-ti iubesti corpul. Si sa te iubesti pe tine.

Primul pas inainte de schimbare este sa-ti accepti corpul. Pentru ca corpul esti chiar TU. E adevarat, tot TU esti si psihicul tau, si sufletul tau. Dar acestea sunt mai putin palpabile. Ei bine, daca nu te iubesti pe tine, cum poti face un lucru bun pentru tine? Adica, sa slabesti. Sa ai grija de corpul tau.

In plus, simte-te in corpul tau asa cum crezi ca te-ai simti atunci cand ai avea cele X kilograme pe care le visezi. Vei crea astfel toate premisele pentru a favoriza schimbarea. Creierul va crede ca ai acele X kilograme, daca te simti ca atunci cand ai avea X kilograme. Si va trimite la corp semnale pentru a slabi.

Surse:
”Nourishing Wisdom. A Mind/Body Approach to Nutrition and Well-Being”, Marc David, Bell Tower, New York
http://authoritynutrition.com/11-myths-fasting-and-meal-frequency/
http://psychologyofeating.com/losing-weight-4-things-that-work-4-things-that-dont/

Foto credit: Pixabay.com

Care sunt adevarurile tale nutritionale? 🙂

Daca iti plac vestile bune si noutatile

Buna! Sunt Elena Ceciu, Coach in Psihonutritie.

Vreau sa iti ofer GRATUIT un indrumar pentru schimbare despre mancare si diete, in format PDF. 

Unde sa iti trimit indrumarul?

 

Iti multumesc pentru inscriere!